Kvinde dyrker yoga
Hold dig rask med yoga Vinter er snuetid, men hvis du sørger for at dyrke lidt yoga – inde eller ude – snyder du snot og hoste. © iStock

Styrk dit immunforsvar med yoga

Klassiske yogaøvelser dæmper betændelse i kroppen og giver dig et stærkt immunsystem.

12. januar 2015 af I FORM

Styrk kroppens forsvar med yoga

Der er intet som en yogatime, der kan få dig ned i gear. Men de dynamiske øvelser er også et hit for immunforsvaret, fordi de har en antiinflammatorisk effekt. 

Her er et andet (spiseligt) trick til et stærkere immunforsvar. 

Forskere har nemlig analyseret en række studier af yoga, hvor deltagerne har fået lavet blod- og spytprøver undervejs. Her har de fundet frem til et gennemgående mønster, som viser, at den populære træningsform sætter gang i en proces i kroppen, der dæmper inflammation.

Inflammation – eller betændelse – er en naturlig del af immunsystemet. På kort sigt er det nyttigt mod sår og infektioner, men bliver betændelsen kronisk, gør den mere skade end gavn for kroppens vigtige forsvarssystem. 

Kilde: Journal of Behavioral Medicine

Er du i tvivl, om din hoste skyldes lungebetændelse? Læs vores guide, og bliv klogere på den drilske sygdom.

Hatha er et hit for helbredet

  • I størstedelen af studierne dyrkede deltagerne hatha-yoga, som er den mest traditionelle og udbredte form for yoga. 

  • I hathayoga er der fokus på smidighed, styrke, større kropsbevidsthed og balance i krop og sind.

  • De fleste yogaformer udspringer af hatha-stillingerne. De laves i et roligt tempo og blandes med meditation og åndedrætsøvelser. 

Find yogaprogrammer og øvelser på video her.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler