Solkrigeren

Her viser vi dig, hvordan du udfører yogaøvelsen solkrigeren optimalt. Du får også tips til, hvordan du justerer kroppen, så øvelsen bliver så effektiv og skånsom som muligt.

Kvinde laver yogaøvelsen solkrigeren

SOLKRIGEREN Strækker for- og baglårene, hofterne, lysken og musklerne omkring dine ribben.

© Jakob Helbig

Her gavner øvelsen

  • Styrker lårene, knæene, anklerne og benene.
  • Strækker forog baglårene, hofterne, lysken og musklerne omkring dine ribben.

Sanskrit-navn: Viparita Virabhadrasana

Solkrigeren – sådan gør du

Kvinde laver yogaøvelsen bjergstillingen
© Jakob Helbig

Udgangsposition:

Bjergstilling – stå med en hoftebreddes afstand mellem fødderne eller med samlede storetæer og let adskilte hæle.

Kvinde laver yogaøvelsen solkrigeren
© Jakob Helbig

Bevægelse:

  • Lad håndfladerne mødes foran brystet.
  • Tag en indånding, og træd højre fod langt tilbage på udåndingen.
  • Drej højre fod, så tæerne peger let ud til siden.
  • Send højre hofte tilbage, så den kommer på linje med venstre.
  • Send overkroppen mod højre.
  • Tag en indånding, og stræk armene ud i vandret position på udåndingen.
  • Drej hovedet til venstre.
  • Tag en indånding, og bøj venstre knæ på udåndingen.
Kvinde laver yogaøvelsen solkrigeren
© Jakob Helbig
  • Vend venstre håndflade opad, tag en indånding, og stræk armen op mod loftet.
  • Sænk højre arm, og læn dig forsigtigt bagover, mens du lader højre hånd glide ned langs højre ben.
  • Træk vejret dybt og roligt, og hold stillingen i 8 vejrtrækninger, alt efter hvad styrken i dine ben tillader.
  • Sænk armene ned langs kroppen, stræk venstre ben, og træd højre fod frem ved siden af venstre.
  • Hold en lille pause, og gentag øvelsen til modsatte side.

TIP!

Læn dig kun så langt bagover, som ryggen tillader. Mærker du ubehag, skal du justere stillingen, indtil det igen føles behageligt.

Newsletter background