Mål livvidden i stedet for BMI

Krigen om, hvorvidt målinger af det såkaldte Body Mass Index (BMI) siger noget om, hvorvidt vi er overvægtige eller ej, raser.

Målebånd og vægt

Kritikerne mener, at BMI er uegnet, fordi det udelukkende ser på den samlede vægt og ikke kigger på, hvor meget fedt der sidder omkring maven. Mavefedtet er det mest usunde, og selv om man har en vægt, der ligger inden for det tilladte BMI, kan man sagtens have en usund bilring af fedt rundt om maven.

Hvordan beregner du dit BMI-tal?

Argumenterne underbygges af skotske forskere, der har fulgt 1000 mennesker gennem ni år og målt vægt og livvidde på dem en gang om året. Mange af dem tog på i løbet af årene og tabte samtidig muskelmasse. Tabet af muskelmasse blev dog vægtmæssigt opvejet af det ekstra fedt, de tog på, og derfor så det ikke ud til, at de lagde sig nævneværdigt ud, hvis man udelukkende så på BMI-tallet. Forskerne foreslår, at man i stedet måler sin livvidde løbende, hvis man vil have en indikator for, om man er på vej mod overvægt.

Har du for meget fedt på kroppen? Tjek din fedtprocent her.

Taljemål

Hvis du er kvinde, skal dit taljemål ifølge WHO være på maksimalt 80 cm, for at du har en sund fedtfordeling omkring maven. For mænd skal målet være maksimalt 94 cm.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background