Løb uden at få smerter

Føler du at du bruger mange kræfter på at løbe? Eller øm i skuldrene bagefter? Måske er det, fordi du løber anspændt. Ret fejlene og løb lettere.

7. november 2012 af I FORM

De fleste af os tænker ikke over hvordan vi løber.

Derfor kan det sagtens tænkes at der er et par unoder der kan rettes op på, så du kan få et langt bedre løb.
Måske knytter du hænderne, så du får spændinger i nakken. Måske trækker du vejret forkert, så du bliver ekstra forpustet. De små fodfejl betyder formentlig kun, at du løber lidt mere anstrengt og lidt langsommere, end du ville gøre, hvis du løb helt perfekt. Men i værste fald kan de øge din risiko for at få skader.

Heldigvis kan du slippe af med unoderne ved at være lidt opmærksom på dig selv. Få her gode tips til at løbe godt. Du kan evt. begynde med at koncentrere dig om at rette én ad gangen. Hellere løbe lidt galt end helt forkrampet i et forsøg på at være perfekt.

Knyt ikke hænderne

Det får dig til at spænde i arme, skuldre og ryg. Hold hænderne så åbne, at der er plads til, at du kunne holde et æg i hver.

Tag ikke unaturligt lange skridt

Kun gennem særlige øvelser kan du få naturligt længere skridt. Tvinger du dig selv til at tage lange skridt, overbelaster du muskler og sener. Vil du løbe hurtigere, er det bedre at starte med at tage flere skridt.

Træk bare vejret gennem munden

Når du anstrenger dig, vil du automatisk trække vejret gennem munden. Så prøv ikke at tvinge luften ind gennem næsen. Det gør bare, at du får mindre ilt og dermed kan yde mindre. Prøv hellere at trække vejret dybt ned i lungerne, så de kan fylde dit blod med alt det ilt, dine hårdtarbejdende muskler hungrer efter, når du løber.

Er du (også) ramt af halsbetændelse? Tjek her, hvordan du bekæmper sygdommen

Skyd brystet frem

Forestil dig, at du bliver trukket lidt frem og op i brystet. Når du skyder brystet frem, vil tyngdepunktet drive dig fremad, som når du løber ned ad bakke for fulde gardiner.

Pump armene lige fremad

Bøj albueleddet 90 til 110 grader, og lad armene bevæge sig frem og tilbage i løbsretningen. Hvis armene slingrer rundt inde foran kroppen, roterer du overkroppen og det er lidt spild af energi. Resultatet er at du løber langsommere og i dårligere balance.

Frem med hoften

Hoften skal frem og op. i forhold til når du går. Det giver dig et højrere og mere fremadrettet tyngdepunkt, og mere fremdrift, så du løber hurtigere og mere afslappet. Hoften skal ikke skydes unaturligt frem. Hele overkroppen skal lidt fremad - sammen med hoften.

Peg knæ og fødder ligeud

Kalveknæ og Chaplin-fødder får dig til at slingre. Et slingrende løb er først og fremmest uøkonomisk. Men det kan også slide ekstra på led og sener, især i knæene.

Rul frem på hele foden

Når du løber, skal du lande på hælen/midtfoden og rulle frem over foden. Det gør du formentlig helt af dig selv. Men tænk over, at sætte af med det forreste af foden og tæerne. Ved at koncentrere dig om afsættet får du et mere økonomisk og hurtigere løb.

Hold hovedet højt

Du kigger formentlig tit ned i jorden for at se, hvor du løber. Men kigger du op og frem, er der faktisk større sandsynlighed for, at du undgår at snuble. Samtidig trækker du vejret bedre, hvis halsen er i lige forlængelse af rygsøjlen.

Slap af i skuldrene

Lad armene bevæge sig i en afslappet rytme. På den måde undgår du at spænde i overkroppen noget, der ellers nemt kan gøre dig øm i både nakke og skuldre.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler