Dette overraskende trick kan modvirke vabler

Vabler kan være en irriterende sidegevinst ved løb, træning og indvielsen af nye sko. Med dette simple tip kan du blive fri for de generende blærer og undgå at blive sat tilbage i din træning.

25. januar 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

En god træningstime kan hurtigt blive skudt i sænk, hvis dine sko har givet dig ubehagelige vabler på hæle eller tæer, som gør det smertefuldt at dyrke motion. Men med dette lille trick kan du gøre din træning eller indvielsen af nye sko langt mindre ubehagelig.

Tippet er ganske simpelt, at du påfører deodorant på de områder, hvor du frygter at vablerne vil poppe frem. Brug en deodorant, som har fast form - eksempelvis en stick deodorant. Den cremede deodorant vil fungere som et lag, der forhindrer unødig friktion direkte på den sårbare hud. 

Deodoranten har samme virkning på andre dele af kroppen end blot fødderne. Mange af os kender til ubehagelige vabler på inderlår, under brystområdet eller på den inderste del af overarmene og også her kan deodorant påføres som et beskyttende middel. Antiperspirant vil desuden få dine fødder til at svede mindre og derved holde de sårbare områder tørre og mindre modtagelige overfor friktion fra vådt tekstil. Især bomuldsokker er slemme til at suge væske og skabe gode forhold for vablerne. 

En lykkelig sidegevinst ved tricket kan derudover være, at dine løbesko ikke ligeså hurtigt får en grim lugt.  

Hvis vablerne allerede er der

Skulle de irriterende blærer alligevel finde vej til dine fødder, så tag dig tid til at stoppe op og sætte et plaster på det berørte område. Det vil spare dig tid på længere sigt og forebygge, at du må ligge brak længe mens vablerne heler. Desuden anbefales det, at du prikker hul på vablerne med en ren nål, holder området rent og tørt samt ifører dig fodtøj, som ikke belaster huden yderligere. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler