Kvinde, der holder løbepause

Hvis bare få hundrede meters løb får dig til at se sådan her ud, så læs med her.

© iStock

5 tips til dig, der hader at løbe

Løber du kun for at få det overstået, så læs med. Her giver vi dig 5 fif, der får dig til at holde motivationen på løbestierne.

30. august 2017 af Maria Albøg Jespersen

Hvis du hører til dem, der både synes at løb er kedeligt og gør ALT for ondt i benene efter blot få hundrede meter, så sørg for at læse disse råd, inden du én gang for alle afskriver løb som en potentiel træningsform.

1. Læg blidt ud

Entusiasme er en rigtig nyttig egenskab, men er du ikke vant til at løbe, skal du helst ikke løbe længere og oftere, end kroppen kan følge med. To til tre korte ture om ugen er et godt udgangspunkt, indtil sener, led og bindevæv langsomt begynder at vænne sig til belastningen.

Få et løbeprogram til begyndere her.

2. Variér din træning

Vælg forskellige ruter, løb i forskellige i tempi og på flere forskellige slags underlag fra gang til gang, så du bryder ensformigheden. Det øger ikke alene din motivation, men gør dig også til en bedre løber. 

3. Find det rigtige løbstidspunkt

Nogle mennesker løber allerbedst inden morgenmaden, mens andre foretrækker at brænde stresshormoner af på vej hjem fra arbejde. En god idé er derfor at prøve at løbe på nogle forskellige tidspunkter af døgnet, så du finder ud af, hvad du bedst kan lide.

4. Varm godt op

Løbetræner du på en kold krop, øger du risikoen for skader, ligesom du får sværere ved at præstere optimalt. Fem minutters rask gang med markante armsving er som minimum et must inden en løbetur.

5. Gør træningen hyggelig

Løb sammen med din kæreste eller en veninde, så løbeturen også indeholder et socialt element. Og foretrækker du at løbe alene, så lyt til god musik eller en lydbog undervejs.

Kilder: Women’s Running, I FORM, Aktiv Træning m.fl. 

Sådan kommer du ALTID ud at løbe

Egentlig er du typen, der løber, men lige i dag har du faktisk ondt i hovedet, og i går var du superstresset. Men i morgen SÅ starter du - hvis det altså ikke lige regner…..

Spænder dine dårlige undskyldninger ben for dine løbedrømme, så har vi et forslag til dig.

For det første; Motion er ikke noget du gør MOD dig selv, men FOR dig selv. Manglende energi, hovedpine og stress forsvinder ikke efter en aften på sofaen: Men en rask løbetur rundt i kvarteret med frisk luft i ansigtet og din yndlingsmusik i ørerne giver dig et pusterum, der er dit helt alene. Her kan du lade batterierne op og slippe dagens bekymringer - og du behøver ikke løbe et halvmarathon for at mærke effekten.

For det andet; Kan du kun løbe på vindstille, solbeskinnede dage, er der ikke mange løbedage på vores breddegrader. Så husk, at der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning og lige nu får du en løbejakke fra Diadora sammen med 4 numre af I FORM OG et gavekort på 400 kr til Diadora for kun 149,- kr plus porto.

Ja tak, jeg vil i gang med at løbe nu!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler