5 tips til dig, der hader at løbe

Løber du kun for at få det overstået, så læs med. Her giver vi dig 5 fif, der får dig til at holde motivationen på løbestierne.

Kvinde, der holder løbepause

Hvis bare få hundrede meters løb får dig til at se sådan her ud, så læs med her.

© iStock

Hvis du hører til dem, der både synes at løb er kedeligt og gør ALT for ondt i benene efter blot få hundrede meter, så sørg for at læse disse råd, inden du én gang for alle afskriver løb som en potentiel træningsform.

1. Læg blidt ud

Entusiasme er en rigtig nyttig egenskab, men er du ikke vant til at løbe, skal du helst ikke løbe længere og oftere, end kroppen kan følge med. To til tre korte ture om ugen er et godt udgangspunkt, indtil sener, led og bindevæv langsomt begynder at vænne sig til belastningen.

Få et løbeprogram til begyndere her.

2. Variér din træning

Vælg forskellige ruter, løb i forskellige tempi og på flere forskellige slags underlag fra gang til gang, så du bryder ensformigheden. Det øger ikke alene din motivation, men gør dig også til en bedre løber.

3. Find det rigtige løbstidspunkt

Nogle mennesker løber allerbedst inden morgenmaden, mens andre foretrækker at brænde stresshormoner af på vej hjem fra arbejde. En god idé er derfor at prøve at løbe på nogle forskellige tidspunkter af døgnet, så du finder ud af, hvad du bedst kan lide.

4. Varm godt op

Løbetræner du på en kold krop, øger du risikoen for skader, ligesom du får sværere ved at præstere optimalt. Fem minutters rask gang med markante armsving er som minimum et must inden en løbetur.

LÆS OGSÅ: 5 populære trænings-apps

5. Gør træningen hyggelig

Løb sammen med din kæreste eller en veninde, så løbeturen også indeholder et socialt element. Og foretrækker du at løbe alene, så lyt til god musik eller en lydbog undervejs.

Kilder: Women’s Running, I FORM, Aktiv Træning m.fl.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background