10-20-30-metoden: Her er dit tempo

Faktisk burde metoden hedde 30-20-10, for du starter med 30 sekunders roligt tempo, går over til 20 sekunders løbetempo og slutter af med 10 sekunders spurt.

30

Tempoet skal være helt roligt. Du skal ikke ned i gåtempo, medmindre du er nybegynder, men holde dig i et meget let løb. Det svarer til, at du skal give dig 40-50%.

20

Nu skal du accelerere til løbetempo. Det vil sige samme tempo, som hvis du skulle løbe 3-5 kilometer på en god tid. Du skal føle belastningen som noget anstrengende, uden at den bliver decideret ubehagelig. Det svarer til, at du bruger cirka 70% af dine kræfter.

10

Nu accelererer du igen og ryger helt op i spurt. Du skal løbe alt, hvad du kan i et tempo, der føles meget anstrengende. Bare rolig, det er nærmest slut, før du er kommet i gang, så den skal bare have fuld skrue. Giv dig selv 95%.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background