10-20-30-metoden: Her er dit tempo

Faktisk burde metoden hedde 30-20-10, for du starter med 30 sekunders roligt tempo, går over til 20 sekunders løbetempo og slutter af med 10 sekunders spurt.

30

Tempoet skal være helt roligt. Du skal ikke ned i gåtempo, medmindre du er nybegynder, men holde dig i et meget let løb. Det svarer til, at du skal give dig 40-50%.

20

Nu skal du accelerere til løbetempo. Det vil sige samme tempo, som hvis du skulle løbe 3-5 kilometer på en god tid. Du skal føle belastningen som noget anstrengende, uden at den bliver decideret ubehagelig. Det svarer til, at du bruger cirka 70% af dine kræfter.

10

Nu accelererer du igen og ryger helt op i spurt. Du skal løbe alt, hvad du kan i et tempo, der føles meget anstrengende. Bare rolig, det er nærmest slut, før du er kommet i gang, så den skal bare have fuld skrue. Giv dig selv 95%.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background