Efterår, skov, gåtur, motion

Så vigtig er gåturen i det fri for dig

En gåtur i den friske luft kan i virkeligheden være langt mere end blot ekstra motion. Læs de mange overraskende fordele ved at slå sine folder i naturen!

26. januar 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

De gavnlige effekter ved gåturen

  • En rask gåtur i et godt tempo hjælper til med at skabe nye hjerneceller og få de forskellige dele af hjernen til at kommunikere med hinanden
  • Hvis du får inkorporeret gåture i din hverdag, vinder dit hjerte i meget høj grad på det. Gåturen er nemlig med til at stimulere kredsløb og muskler så både kolesteroltal og blodtryk falder
  • Grundet det lave tempo på en gåtur forbrænder du primært fedt istedet for at tærre på kulhydratdepoterne. Det kan føre et vægttab med sig og særge for, at du ikke tømmer køleskabet af sult, når du kommer hjem
  • Dine knogler vil takke dig for de regelmæssige gåture. Risikoen for knogleskørhed i hoften daler nemlig med intet mindre end 40 %, hvis du går jævnligt
  • Løb kan være hårdt for leddene grundet de mange hårde stød gennem kroppen. Med en gåtur kommer du ud over dette

God tur!

Vi klæder dig på til gåturen! Få en praktisk fiberjakke + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto (i alt 198,50). 

Studiet

De fleste kender til den afstressende effekt som en gåtur i den friske natur kan have for os, og hvordan vi kan føle os gladere og mere tilfredse med os selv og vores omverden efter et besøg i naturen. Et studie fra Emmett Interdisciplinary Program in Environment and Resources ved Stanford University satte sig for at undersøge netop denne tese og påvise, hvorledes en gåtur kan påvirke vores mentale sindstilstand. Gregory Bratman stod i spidsen for studiet, hvor de neurologiske mekanismer som udløses under en gåtur i naturen skulle kortlægges. 

Gregory Bratman og hans team ønskede blandt andet at se på, hvorledes en gåtur i naturen påvirkede forsøgspersonernes tendens til at tænke uforholdsmæssigt længe og dybt over situationer eller problematiker, som gør os kede af det eller utilfredse med os selv og andre. 

Studiet blev gennemført ved at lade én halvdel af en forsøgsgruppe gå en 90 minutters lang tur i rolige naturomgivelser, mens den anden halvdel skulle gå i 90 minutter nær en befærdet motorvej. Som forventet havde en gåtur i naturen gavnlig effekt, mens motorvejsturen havde negativ indvirkning på forsøgspersonerne. 

Fremadrettet skal Gregory Bratman og hans team videre forske i, hvorvidt det er roen, selve naturen eller en helt tredje mulighed, som giver de positive resultater.  

Gåturen er dit bedste våben mod stress

Hvis de ulæste mails hober sig op i din indbakke, og du har svært ved at overskue de daglige gøremål, skal du lægge pligterne til side, smide en jakke på og gå en tur. Når du går, reduceres mængden af stresshormonet kortisol i dit blod nemlig, og du vil opleve, at du får mere energi og bliver mindre bekymret.

Gåturen er dog ikke kun gavnlig for dig, der allerede er ramt af stress. De hormoner, der produceres under gang, er nemlig også med til at forebygge, at du rent faktisk bliver stresset. Så det er bare om at komme afsted!

Du skal naturligvis være klædt godt på til din gåtur, og her er en fiberjakke oplagt. Den lette jakke er perfekt i forårs- og efterårsmånederne, men fylder så lidt, at du også kan bruge den som et ekstra lag under din regn- eller vindjakke. LIGE NU får du en fiberjakke + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto (i alt 198,50).

Den jakke skal jeg dælme ha’ - vis mig tilbuddet!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler