Kvinde med timeglasfigur jubler efter en løbetur.

Lav 4 målrettede øvelser 3-4 gange om ugen, og få fremhævet dine feminime kurver. 

© iStock

Træn dig til timeglas-figur på 8 uger

Har du ikke den eftertragtede og sunde timeglasfigur – brede skuldre, smal talje og brede hofter – fra naturens hånd, kan du hjælpe den på vej med målrettet og intens træning.

6. november 2015 af I FORM

Timeglas-figuren er efterstræbt – måske fordi den leder tankerne hen på kvindelighed, frugtbarhed og sundhed. Kvinder med timeglasfigur har også lavere risiko for at udvikle livsstilssygdomme, idet en smal talje indikerer, at der ikke er fedt omkring de indre organer. 

Skru op for:

  • For at få timeglasfacon skal du skrue op for øvelser, der har fokus på at forme og styrke den yderste del af forlåret, balder og skuldre.
  • En markeret yderside af låret tegner en rundere, mere feminin silhuet.
  • En rund, fast bagdel (og store bryster for den sags skyld) fuldender timeglasfaconen og giver et stærkere indtryk af brede hofter. Når dine skuldre og hofte er bredere, vil din talje syne mindre.

Skru ned for: 

  • Øvelser, der træner maven direkte, giver dig en stærk mave, men ikke det feminine look, der kendetegner timeglasset. Derfor skal fokus ligge på de områder, der giver dig hvepsetaljen. 
  • Du skal selvfølgelig blive ved med at styrke de dele af din krop, der ikke fremhæver timeglasfaconen. Men skru ned for træning af øvre ryg, midterste del af forlåret og de skrå mavemuskler. 

Det er også en god idé at fortsætte med at træne din kondition, så du bedre kan kontrollere vægten.

Download programmet med 4 øvelser, og lav så 15 minutters træning 3-4 gange om ugen. 

Bliv klogere på de sundhedsmæssige fordele ved timeglasfiguren her.

De 4 øvelser

  • Styrkeøvelserne opbygger musklerne de rigtige steder og forbrænder fedt.

  • Lav øvelserne 3-4 gange om ugen, og spar ikke på krudtet. Udfør så mange runder, som du kan, på et kvarter.

  • Øg tempoet fra gang til gang – men ikke på bekostning af teknikken.

  • Vælg gerne den hårdeste version af øvelserne.

  • Efter otte uger kan du begynde at se det flotte resultat!

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler