Sådan skal du spise når du i er 2. trimester

Hvad skal jeg spise, når jeg er gravid?

Jeg ved, at gravide kvinder eller kvinder, som gerne vil være gravide, skal sørge for at få rigeligt med B-vitaminet folinsyre, men er der andre stoffer, som er vigtige i denne forbindelse?

19. april 2012 af I FORM

SVAR:

Både når du planlægger at blive gravid, og når du er blevet det, er der vigtige stoffer, du skal have nok af i din kost. Mineraler som jod og kalk er vigtige i forbindelse med graviditet, for mangler fosteret jod, kan det få indflydelse på barnets mentale udvikling.

Den anbefalede daglige indtagelse af jod er 150 mikrogram for voksne, 175 mikrogram for gravide og 200 mikrogram for ammende. Men da kun ganske få levnedsmidler er naturligt rige på jod (fx fisk, skaldyr, vand og mælk), så kan det komme på tale at tage et tilskud. Bordsalt er tilsat jod, men større mængder salt anbefales ikke.

Så er det bedre at drikke lidt mere mælk end normalt, da mælken ud over et tilskud af jod også vil forsyne den gravide kvinde med kalk, som man heller ikke må komme i underskud af under en graviditet.

Kostanalyser fra Instituttet for Human Ernæring i København viser, at hvis mælk udelades af kosten, får man i gennemsnit 50 mikrogram jod mindre.

Kvinder, som ikke drikker mælk eller spiser mælkeprodukter, kommer let i kalkunderskud og øger risikoen for svangerskabsforgiftning og øget blodtryk.

Et tilskud af D-vitamin kan være en god idé som gravid, da vitaminet er en forudsætning for, at kroppen overhovedet kan optage kalcium.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: