Sov godt efter aftentræningen

Aftenen er ikke det bedste tidspunkt at træne på, da hård træning får din puls til at stige og vækker dine stresshormoner. Er træning om aftenen din eneste mulighed, så får du her 7 tricks til at få ro i kroppen.

Kvinde løber på sti mod solnedgang

EN AFTENLØBETUR kan være skøn, men hvis det kniber med at falde i søvn efterfølgende, så læs med her.

© iStock

Du kender det måske. Træningen blev ikke nået i løbet af dagen - og derfor må du i stedet træne om aftenen. Men da du endelig kan holde fyraften og lægge dig til rette i sengen, kan du mærke stresshormonerne og uroen krible i hele kroppen, mens søvnen og trætheden holder sig langt væk.

Vi hjælper dig med at komme ned i gear her, men du kan allerede gøre noget under træningen ved at undgå højintens træning som fx crossfit og intervalløb, der får din puls helt op at ringe.

Det er individuelt, hvor mange timers søvn vi hver især har behov for. Så tjek her, hvor meget søvn netop DU har brug for.

Sådan falder du i søvn efter træning

  1. Spis et let måltid, så snart du er hjemme efter træning.
  2. Drik hverken alkohol, kaffe, te, sodavand eller energidrikke.
  3. Tag et varmt karbad eller brusebad en times tid før du går i seng. Dryp et par dråber afslappende lavendelolie i badevandet eller på gulvet i brusekabinen.
  4. Dæmp belysningen i dit hjem inden sengetid.
  5. Sørg for, at der er køligt, mørkt og stille i dit soveværelse.
  6. Undgå tv, computer, smartphone og lignende lige inden sengetid.
  7. Lav gerne yogaøvelser, meditation eller begge dele, inden du går i seng.

Svært ved at falde i søvn? Find løsningen på de ti mest almindelige søvnproblemer