Sådan undgår du at vågne om natten

Vågner du ofte om natten uden at kunne falde i søvn igen? Her får du tre tips til, hvad du kan gøre for at sove igennem.

Kvinde sidder i sin seng og gaber

Er du lysvågen midt på natten, kan det være, du skal kigge dine aftenvaner efter i sømmene.

© Colourbox

Selvom du går ud som et lys, når hovedet rammer puden, kan du sagtens komme ud for at vågne adskillige gange i løbet af natten. Faktisk vågner vi allesammen kortvarigt flere gange hver nat, typisk med halvanden times mellemrum. Hvis du alligevel ikke oplever det sådan, skyldes det formentlig, at du ikke er vågen særligt længe ad gangen. Du skal nemlig være vågen i flere minutter, for at du kan huske det næste morgen.

De natlige opvågninger er derfor som udgangspunkt ikke noget problem, medmindre du er vågen i længere tid ad gangen og ikke kan falde i søvn igen bagefter. Udover tunge øjenlåg kan søvnløsheden nemlig resultere i koncentrationsbesvær og træthed dagen efter – og er der tale om et vedvarende problem, kan søvnbesværet på sigt få stor negativ indflydelse på dit helbred.

Der kan være flere grunde til, at du vågner i løbet af natten, men én af forklaringerne kan være, at du ikke kommer tilstrækkeligt ned i den dybe del af søvnen. Når du sover let, har du nemlig også nemmere ved at vågne. Heldigvis er der flere ting, du med fordel kan holde dig fra, hvis du vil intensivere tiden i drømmeland. Her får du tre tips til formålet.

Tre ting, du bør undgå inden sengetid

1. Stress

Tankemylder er søvnens værste fjende. Når du bekymrer dig, producerer du flere stresshormoner, hvilket forringer kvaliteten af din søvn. Har du tendens til at spekulere meget, kan du med fordel føre dagbog over de ting, der fylder, eller lave en to-do-liste med gøremål for den kommende uge. Det er en nem og håndgribelig måde at rydde lidt op i hovedet på, inden du skal sove.

2. Alkohol

Det kan godt være, at alkoholen har en beroligende effekt på dig til at begynde med, men i virkeligheden stresser det kroppen, og du vil have sværere ved at falde i dyb søvn. Det kan derfor være en god idé at undgå alkohol, når du skal være frisk og klar i hovedet den efterfølgende dag. En enkelt øl eller et glas vin til maden er dog o.k., da alkoholen når at blive forbrændt inden sengetid.

3. Skærme

De blålige lys fra mobilen, tabletten og tv'et forvirrer hjernen og bremser udskillelsen af søvnhormonet melatonin, som har til formål at gøre dig søvnig. Hold dig derfor fra skærme min. en time inden sengetid – og især hvis du har tendens til at vågne om natten.

Læs også: De 10 mest almindelige søvnproblemer

    Bliv sund og stærk med I FORM!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

    På vores site og app får du bl.a.:

    • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
    • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan – hver uge

    Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

    Newsletter background