Kvinde ved morgenbord, der gaber

Vidste du, at man kan spise sig til en bedre søvn?

© iStock

5 madvaner, der hjælper dig til at falde i søvn

Den rette madstrategi kan hjælpe dig af med overflødige kilo og forhøjet blodtryk. Men vidste du, at du også kan spise dig til en bedre nattesøvn?

29. august 2017 af Irene Brøndum

En god nats søvn er alfa og omega for dit sundhed, din præstationsevne, din vægt og dit humør. Med disse lette vaner kan du give Ole lukøje en hjælpende hånd allerede I dag - og skyde genvej til det eftertragtede drømmeland.

  • Snup gerne en portion yoghurt eller skyr. Mejeriprodukter indeholder nemlig en del protein. Protein mætter, så du kan slumre veltilpas uden at blive forstyrret af en knurrende mave, før vækkeuret ringer.
  • Kvit slikskålen, for sukker virker stimulerende og får dit blodsukker til at stige, hvilket gør det svært at finde ro.
  • Drik kirsebærjuice. Forskning viser, at saften fra sure kirsebær både giver bedre og længere søvn.
  • Tank op med bananer og mandler. Begge dele bidrager nemlig med aminosyren tryptofan, som omdannes til søvnhormonet melatonin.
  • Drop sjusserne og aftenkaffen og tag i stedet en kop urtete. Både koffein og alkohol kan spolere din søvn, hvorimod urtete er hyggeligt og beroligende. 

Det er individuelt, hvor mange timers søvn vi hver især har behov for. Så tjek her, hvor meget søvn netop DU har brug for.

I FORM anbefaler:

Få styr på din søvn med Active Fit Tracker

En god nattesøvn er afgørende for hele din sundhed. Men hvor godt sover du egentlig? Et aktivitetsur kan give dig svaret!
Et aktivitetsur som denne Active Fit Tracker kan bl.a. måle, hvor mange timers dyb og let søvn, du får, og føre komplet dagbog over din søvn.

Selv om vi godt ved, at god nattesøvn betyder alverden for vores sundhed og energiniveau, er der mange af os, der ikke helt har styr på, om vi egentlig sover godt – og længe nok – om natten.

Får du nok søvn? Og er kvaliteten af din søvn ok? Med aktivitetsuret Active Fit Tracker kan du få helt styr på det.

Få aktivitetsur med søvnanalyse til rabat-pris!

Lige nu kan du få aktivitetsuret Active Fit Tracker sammen med dit nye I FORM-abonnement.

Uret registrerer natten igennem, hvor uroligt eller dybt du sover. Og det registrerer det hele – i modsætning til fx de søvn-apps, du kan få til din mobil, som kræver, at mobilen ligger lige under din hovedpude hele natten for, at de kan følge med i din søvn. Active Fit Trackeren synkroniserer trådløst med app’en på din mobil, hvor du har et komplet overblik over din søvn.

Ud over at kunne holde styr på din søvn, har trackeren bl.a. også disse funktioner:
  • Skridttæller – tæller alle dine skridt – hele dagen
  • Pulsmåler – tjekker og husker din puls døgnet rundt.
  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.
  • Notifikationer – uret vibrerer diskret, når du får et opkald, SMS eller notifikation på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – uret kan indstilles til at vibrere, når du har siddet stille for længe.
  • Almindeligt ur – med alarmfunktion, i enkelt og feminint design og behageligt at have på.

Active Fit Trackeren har en værdi af 700 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer 861 kroner!

SE TILBUD: Active Fit Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se hvad din nye Active Fit Tracker kan:

Active Fit Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler