Sådan kommer du hurtigt over din løbeskade

Når du gør comeback på løbestierne efter en skade, er det altafgørende ikke at bekymre dig om smerter og nye skader.

Kvinde løber på asfalt

Slå tankerne fra, når du skal løbe efter en skade.

© iStock

Endelig. En skade har bremset dit løb i flere måneder, men nu kan du langt om længe hoppe i løbeskoene igen. Men selvom benene er ved at være gode, kan din hjerne desværre stå i vejen for din genoptræning.

Ny forskning viser, at hvis du bekymrer dig om at undgå smerter, kan det få dig til at holde igen med træningen og dermed sinke din vej tilbage til at blive skadefri. Med andre ord kan frygten for smerten svække dig mere end selve smerten.

LÆS OGSÅ: Sådan holder du dig i form med en korsbåndsskade

Bekymringer giver ømhed

I undersøgelsen gennemgik 35 atleter et træningspas af høj intensitet efter at have udfyldt en række spørgeskemaer om deres opfattelse af smerte og frygt for at forværre en skade. Det viste sig, at jo mere atleterne bekymrede sig om smerte og nye skader inden træningen, jo mere ømme følte de sig bagefter.

Så slip alle bekymringer, når du kaster dig over genoptræningen. På den måde kommer du hurtigere helt op i gear igen.

Kilde: Elon University

LÆS OGSÅ: Sådan behandler du skinnebensbetændelse

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background