Rejs dig en time mere om dagen

Du forebygger livsstilssygdomme som type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme, hvis du sidder en time mindre på din flade om dagen, viser finsk studie.

Kvinde i hjemmetøj, der står op.

AKTIVITET - Du forbrænder omkring 37 kcal mere i timen blot ved at stå i stedet for at sidde.

© iStock

Motion gør underværker for vores helbred, men bare det at rejse sig fra sofaen kan faktisk også gøre en forskel.

I et finsk studie blev 64 inaktive voksne med begyndende symptomer på hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes delt op i to grupper:

  • Den ene skulle sørge for at sidde en time mindre ned om dagen.

  • Den anden skulle fortsætte den inaktive livsstil.

Alle deltagere bar måleredskaber, så forskerne kunne se, præcis hvor meget de rørte sig.

Efter tre måneder var det lykkedes den første gruppe at sidde 50 minutter mindre ned om dagen og i stedet stå eller være let fysisk aktive.

Sammenlignet med kontrolgruppen havde denne gruppe opnået helbredsforbedringer i forhold til deres lever, regulering af blodsukkeret og insulinfølsomhed. Tre områder, der kan være afgørende for, om du udvikler livstruende sygdomme.

Forskerne understreger dog, at hvis du for alvor er i risikozonen for at udvikle livsstilssygdomme som type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme, skal der mere motion til.

Så kan du formentlig kun forhale processen ved at sidde mindre.

GENVEJE TIL AT SIDDE MINDRE

Du forbrænder omkring 37 kcal mere i timen blot ved at stå i stedet for at sidde!

Tal i telefon stående

Der er ingen grund til at sidde ned, mens du sludrer. Udnyt telefontid til at bevæge dig rundt i hjemmet eller gå en tur

Sæt en timer

Indstil din telefon til at give besked en gang i timen, når det er tid til lige at gå eller stå 5 min. Over en hel dag bliver det hurtigt til en time.

Læg aktiviteter ind i aftentimerne

Når vi først har plantet os i sofaen, har vi en tendens til at blive siddende, indtil vi går i seng. Hold dig aktiv efter kl. 20. Stryg noget tøj, forbered mad til i morgen, eller gå en aftentur

Rejs dig i pauserne

Når du ser tv, så rejs dig i reklamepauserne, eller gør det til en vane at holde en pause imellem afsnittene af din yndlingsserie.

Kilde: University of Turku

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 14/2022

Newsletter background