Giv dig selv et endorfin-kick

Kroppen er lidt af et omvandrende apotek. Drømmer du om en pille af den slags, der kan højne humøret eller dulme fysisk smerte, skal du have fat i glasset med endorfiner. Her får du opskrifter på, hvordan du helt naturligt kan få kroppen til at udløse stoffet i større eller mindre doser.

En kvinde ligger i sengen efter at have dyrket sex. Det udløser endorfin i hjernen.

LYKKEHORMONER – Du behøver ikke euforiserende stoffer for at blive “høj”. En løbetur, sex eller at flække af grin kan også udløse et endorfinkick. Prøv selv!

© iStock

Endorfiner er et naturligt stof, som hjernen udskiller til blodbanerne i bestemte situationer.

Det virker på to måder: Dels lindrer det fysisk smerte. Og dels øge det humøret og velværet.

Se, det er jo to virkninger, vi godt kan bruge mere af, ik?

Heldigvis kan du selv sætte kroppen i situationer, så den sender flere endorfiner afsted ud i systemet.

Vi har samlet en liste af dem her, og så er det bare at gå i gang fra en ende af og mærke efter, om ikke det hæver humøret en tak eller to.

Det er da værd at prøve af.

Opskriften får du her!

9 veje til at få et naturligt endorfin-kick

Ja tak, sådan et humør vil vi gerne i! Følg rådene, og spark din endorfinproduktion i den rigtige retning.

Prøv akupunktur af

Hvis du kun forbinder behandlingsmetoden, hvor tynde nåle stikkes ind i kroppen, med smertelindring, så overvej lige, hvad den kan gøre for humøret. Når du rejser dig fra briksen, vil du ud over at få slået smerten ned nemlig også have boostet dit velbehag – takket være endorfinkicket

Spis stærkt krydret mad

At tygge en frisk chili gør naller for de fleste. Det brænder simpelthen i munden, og du får lyst til at tømme vandhanen. Velbehaget kommer imidlertid tilbage, fordi kroppen registrerer smerten og svarer igen med et skud endorfiner – kroppens naturlige smertedæmper. Og med stoffet breder sig en følelse af velbehag. Det skal altså gøre nas, før det kan gøre godt.

Meditér, eller dyrk yoga

Dybe vejrtrækninger og fokuseret afslapning giver dig ikke alene en behagelig kropsfølelse. Det er også en måde at få hjernen til at udløse flere endorfiner på, viser forskning. Regelmæssighed er kodeordet, hvis du vil score alle sundhedseffekterne som fysisk velvære, godt humør og forbedret søvn.

Dyrk sex

Endorfiner udløses, når kroppen oplever smerte. Men hjernen udskiller også stoffet i en anden type situationer, nemlig når vi gør noget godt for vores arts overlevelse. Det er derfor, du svæver på en lyserød sky, når du er forelsket eller dyrker sex. Det er endorfiner, der strømmer rundt i kroppen.

Løb en tur

Du kender følelsen efter en lang løbetur? Afslappet, glad og ikke til at skyde igennem! Det er resultatet af det endorfinboost, som træningen sætter i gang i hjernen for at bekæmpe den belastning, som hård træning er for kroppen.

For at opnå følelsen kan du dyrke enhver form for konditionstræning, så der er frit valg mellem fx cykling, svømning, løb eller roning. Endorfinudløsningen sker efter ca. 30 minutter, viser forskning.

Træn sammen med andre

Det lader til, at du får udskilt flere endorfiner i blodbanerne, hvis du finder nogle at motionere med. I et studie fra 2010 målte man højere niveauer af endorfiner hos roere, der trænede sammen, end når de dyrkede samme træning i deres eget selskab.

Nyd mørk chokolade

Er du stor chokoladeelsker, får du her en god grund til at tygge den kakaosmagende snack. Kakao aktiverer nemlig flere reaktioner i kroppen, og en af dem er, at det udløser endorfiner. Det er sundt! Bare du husker at snuppe den plade med mindst 70 procent kakao – og spise den i moderate mængder.

Få dig et godt grin

Et grin om dagen er lige så godt for helbredet som et æble – hvis ikke bedre. Det modvirker stresshormoner, giver en fællesskabsfølelse og ikke mindst: skruer op for endorfinerne. Så du får hermed carte blanche til at se platte komedier og fortælle dårlige jokes – så længe de får dig til at trække på smilebåndet.

Under den kolde hane

Vi bliver tudet ørerne fulde af, at vinterbadning er sundt, blandt andet fordi det kædes sammen med udløsning af endorfiner. Men er du ikke lige til havdyp, så kan du nøjes med at runde brusebadet af med koldt vand. Det menes at have en positiv effekt på kredsløb, immunforsvar og humør –især hvis du når op på 2 minutters koldt gys.

Newsletter background