5 tegn på, at du lider af impostor syndrome

Føler du ofte, at du har snydt dig til ros og anerkendelse? Så lider du måske af impostor syndrome. Se her, om du kan nikke genkendende til andre typiske tegn, og få gode råd til at slippe af med bedragerfølelsen.

Ældre kvinde, der kigger bekymret ind i spejlet.

FRYGT – Er du nervøs for at blive "opdaget"? Så lider du måske af impostor syndrom.

Den mest direkte oversættelse af imposter syndrome er “bedrager-fænomenet” – altså en frygt for at blive afsløret som en slags intellektuel bedrager, og at andre opdager, at du ikke er dygtig nok. En følelse, som mange af os sikkert kan nikke genkendende til i større eller mindre grad. Her kan du se fem typiske tegn på imposter syndrom.

5 tegn på imposter syndrom

Det går dig på, hvis du ikke er “den bedste”, når der skal præsteres.

Du er nervøs for, om andre opdager, at du ikke er så dygtig, som de tror.

Du føler, at du kun har klaret dig godt på grund af held eller tilfældigheder.

Du er tit skuffet over din egen indsats.

Når andre roser dig, tænker du: “Ja, ja, men du ved jo ikke, hvor lidt jeg egentlig kan.”

Slip af med bedragerfølelsen

Der er ikke nogen mirakelguide mod impostor-fænomenet, men her er nogle af de ting, du kan gøre for bedre at slippe følelserne.

Vær din egen gode ven

Hvis din bedste ven fortalte dig, at hun følte sig uduelig, selvom hun var både kompetent og hårdtarbejdende, hvad ville du så svare? Vi er tit meget bedre til at være omsorgsfulde over for vores nærmeste end over for os selv. Hav derfor fokus på at være den gode ven og tale lige så kærligt til dig selv.

Tal om følelserne

Husk, at du langtfra er den eneste, der kan blive i tvivl om egne evner. Mange føler, at de indimellem bluffer sig igennem situationer på arbejdet, hvor de er usikre. Er du så heldig at have en god kollega, du har tillid til, kan det være befriende at tale sammen om netop den følelse.

Øv dig i det uperfekte

Læg mærke til, hvilke situationer der trigger bedrager- følelsen. Prøv dernæst at afsløre små uperfekte bidder af dig selv som en lille test. Hvis du fx er bange for at blive afsløret som doven, så indrøm, at du snoozer i mindst tre kvarter om morgenen, før du kommer op. Læg mærke til, om dine kolleger dømmer dig eller måske faktisk kan relatere til dig. Målet er gradvist at tage masken af og leve et mere ærligt liv.

Start en succes-logbog

Når du klarer en opgave godt eller får ros på jobbet, så skriv det ned, og gem det. Notér, hvordan du bidrog positivt til, at opgaven blev en succes. På den måde kan du samle beviser for, at du gør det godt – i andres øjne og ikke mindst i dine egne.

Newsletter background