Øvelser: Rank holdning

En rank holdning udstråler sundhed, selvtillid og vitalitet. Alligevel går de fleste af os rundt med hovedet nede mellem skuldrene og rundet ryg.

Kvinde med rank ryg

KVINDE MED RANK RYG En rank holdning udstråler sundhed og selvtillid.

Sådan får du en bedre kropsholdning

Blot at ranke ryg og skuldre kan få dig til at se yngre og mere slank ud. Prøv at blive den dårlige holdning kvit med disse øvelser. De styrker og aflaster ryg, nakke og skuldre. Øvelserne er hurtige at lave, og din krop bliver sund og stærk at se på.

Massage af skuldre

Det gør massage: Massage aflaster musklerne, så du slapper af og ikke går med skuldrene oppe om ørerne. Affaldsstofferne forlader musklen, og ømheden holder op.

Sådan gør du: Læg fingerspidserne på skulderrundingen. Løft skulderen og bor fingrene ned i skulderen og musklen. Masser med fingrene i cirka to minutter, også selv om det bliver rigtig ømt. Sænk skulderen og slip. Skift side. Husk at drikke masser af vand for at hjælpe affaldsstofferne væk efter denne øvelse.

Strækøvelse

Det gør øvelsen: Når du strækker og spænder af i de lange rygmuskler, aflaster du også lænden. Øvelsen giver kroppens muskler et tiltrængt stræk og forhindrer dig i at falde sammen.

Sådan gør du: Lig på maven med knæene bøjede under dig og armene strakt frem. Kig ned i gulvet. Forsøg nu at strække ryggen så langt, som du kan. Hold strækket i 30 sekunder.

Få en rank og flot ryg med tre effektive rygøvelser.

Afspænding af brystet

Det gør øvelsen: Du får en rank skikkelse og forebygger spændte brystmuskler, der ellers giver en sammensunken holdning, fordi skuldrene trækkes ned.

Sådan gør du: Stil dig med fronten mod fx en væg eller dørkarm. Sæt venstre hånd på karmen med armen næsten strakt. Bøj frem i højre ben, så vægten flyttes frem, og du mærker stræk på brystmusklen i venstre side. Drej eventuelt hovedet og overkroppen, så strækket bliver ekstra godt. Hold strækket i 30 sekunder. Skift side.