Fede fisk og torskerogn

Er du i underskud af D-vitamin, kan du proppe dig med nok så meget kalcium – knoglerne bliver ikke stærkere.

D-vitamin spiller en stor rolle i optagelsen af kalcium. Derudover skal du sørge for at få nok D-vitamin i det mørke vinterhalvår

D-vitamin

Et af de vitaminer, der på det seneste har høstet stor opmærksomhed, er D-vitamin. Forsøg viser nemlig, at D-vitamin spiller en central rolle for kalciumoptagelsen. Er du i underskud af D-vitamin, kan du derfor proppe dig med nok så meget kalcium – knoglerne bliver ikke stærkere. Uheldigvis får vi primært D-vitamin fra solen og fede fisk.

Nu og her er solen tilgængelig nok, men i det mørke vinterhalvår daler kroppens egenproduktion til et absolut nulpunkt, og resultatet er, at op imod 70 pct. af alle danskere er i D-vitamin-underskud, når vi når frem til februar.

Skruer du op for indtaget af fed fisk, minimeres risikoen, for laks, makrel, sild og alle de andre fede fisk giver dig masser af D-vitamin. Det samme gør en teske levertran fra morgenstunden.

LÆS OGSÅ: Får du nok selen?

Her finder du det

Du finder D-vitamin i fed fisk, levertran, ost og andre fede mejerivarer, lamme- og kalvekød samt i avocado. Samtidig er kroppen i stand til at danne vitaminet, når huden bliver påvirket af solens ultraviolette stråler.

Så meget skal du have

De nordiske ernæringseksperter anbefaler, at du indtager 7,5 mikrogram D-vitamin dagligt. Globalt set findes der dog masser af eksperter, der anbefaler 25-50 mikrogram om dagen – især i vinterhalvåret.

LÆS OGSÅ: Alt du skal vide om stenbiderrogn

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background