Her er den. Den nye madpyramide. Men den er allerede forældet, mener I FORMs eksperter.

Ny madpyramide er allerede forældet

FDBs 35 år gamle madpyramide bliver nu fornyet. Men tankegangen bag den nye version er allerede forældet, og to trediedele af os risikerer at tage på af den, mener eksperter.

24. marts 2011 af I FORM-redaktionen

FDBs madpyramide har været en del af vores børnelærdom siden 1976, først og fremmest i skolekøkkenet. Også selv om forskningen i den mellemliggende tid har vendt op og ned på, hvad der er sundt og usundt. Nu, 35 år senere, fornyer FDB madpyramiden.

Her er den. Den nye madpyramide. Men den er allerede forældet, mener I FORMs eksperter.

Hvad er nyt?

Den nye madpyramide skal inspirere danskerne til at spise sundt, varieret og grønt. I forhold til den gamle pyramide er der flyttet rundt på flere ingredienser. Den helt store ændring er, at grøntsagerne er kommet ned i bunden – til det, vi skal spise mest af.

Frugterne ligger stadig i midten af madpyramiden, så den nye pyramide skelner kraftigt mellem frugt og grønt. "Mange af os tror, at hvis vi spiser seks stykker frugt om dagen, så er vores grøntbehov dækket. Men sådan er det ikke. Vi skal spise mindst 300 g grøntsager hver dag, og helst af de grove," siger Joan Preisler, FDB’s specialkonsulent i sundhed.

Eksperterne er skuffede

I FORM har bedt et par kost- og sundhedseksperter om at vurdere den nye madpyramide, og de er ikke imponerede. De kalder den forældet, og mener, at motionen mangler, som en integreret del af kostrådene.

"Denne pyramide er supersund og miljørigtig for den trediedel af befolkningen, som er slanke og aldrig har vægtproblemer. Men for de to trediedele af befolkningen, som enten er overvægtige, eller på vej til at blive det, giver den ingen hjælp til vægtkontrol. Forskning har vist, at en kost som denne ikke kan forebygge, at man tager på og bliver overvægtig", siger Arne Astrup, professor ved Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet.

Vi skal spise flere proteiner, især fisk

Både Arne Astrup og I FORMs læge Jerk W. Langer mener, at den nye pyramide lægger alt for lidt vægt på proteinerne i kosten. Først og fremmest burde fisk og skaldyr fylde mere, ja faktisk hører de til nede i bunden af pyramiden som noget af det, vi skal have mest af. Bl.a. fordi fisk er vores vigtigste kilde til D-vitamin og de sunde omega-3-fedtsyrer.


Proteinindholdet skal op på at udgøre mindst 20 pct. af dagens kalorier, råder de to eksperter.

Læs mere om proteinernes vigtighed her.


Samtidig skal der skæres ned på kulhydraterne, påpeger de. Jerk W. Langer vil fx gerne have kartoflerne længere op i systemet end i FDBs pyramide: "Uanset temperatur og tilberedning er kartofler til en vis grad hurtige kulhydrater. Det samme gælder pasta og ris, også selv om vi taler om fuldkornsprodukter, så man kan ikke bare spise løs af dem."

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: