Æble- og appelsinjuice
Appelsinjuice vs. æblejuice?

Forskellene mellem de to juicer er relativt små, men appelsinjuice indeholder flere C-vitamin end æblejuice. 

© iStock

Myter om juice – hvad er fup og fakta?

Du ved sikkert, at appelsinjuice er fuld af C-vitaminer, men vidste du mon også, at du får lige så meget sukker som fra sodavand? Læs med, når vi presser sandheden ud af juice.

10. december 2020 af Martin Kreutzer

En juicekur udrenser din krop

FALSK

Der er ingen beviser for en udrensende effekt af udelukkende at drikke juice i en periode. Det, som du opnår, er, at du sparer tarmen for fast føde, og derfor vil den naturligt nok tømme sig selv. Resultatet havde dog været det samme, hvis du blot drak vand i nogle dage, så der er intet magisk ved en juicekur.

Når kuren alligevel kan opleves som succesfuld, skyldes det, at en juicekur, ligesom faste, suppekur og andre afgrænsede kostforløb, skaber en ramme for nogle dages opgør med de dårlige vaner. Slik og kager lægges på hylden, vin og kaffe droppes, kød og stivelse ryger ud osv. Det gør, at du på godt og ondt mærker, hvordan det er at være uden disse madvarer og stimulanser. En juicekur kan således bruges til at rydde op i eventuelle unoder.


Sukker i juice

Der er lige så meget sukker i juice som i sodavand

SANDT

Takket være vitaminerne er juice sundere end sodavand, men når det kommer til sukkerindholdet, er almindelig juice akkurat lige så skidt som en sodavand. 

At sukkeret i juicen udelukkende stammer fra frugten, hvilket er sikret via loven, ændrer intet ved kalorieindholdet, som er ganske højt. Et almindeligt glas juice indeholder omkring 25 g sukker og 100 kcal og giver dig dermed omkring 5 procent af dine daglige kalorier. 

Da flydende kalorier mætter dårligt, er der en overhængende risiko for, at du ikke spiser mindre mad, når du drikker juice, og derfor kan det umiddelbart uskyldige glas komme til at sætte sig på sidebenene.


Friskpresset juice er ikke nødvendigvis frisk

SANDT

En friskpresset juice kan både være halvgammel og forarbejdet. Det er faktisk mere reglen end undtagelsen, at juicen pasteuriseres, før den kommer i butikkerne. Denne varmebehandling, der har til formål at slå uønskede bakterier ihjel, forlænger holdbarheden til flere uger.

Tandsmil
© iStock

Juice kan skade dine tænder

SANDT

Lidt af dine tænders emalje ætses væk, hver gang du indtager noget surt. Emaljelaget kan ikke gendannes, og bliver syreskaderne for store, kan de på sigt give smerter, når du børster tænder eller drikker og spiser varme og kolde ting. 

Vil du minimere skaderne, skal du holde igen med drikke med lav pH-værdi. Juice er i den forbindelse ikke den største synder, men pH-niveauet er alt andet lige så lavt, at hver mundfuld slider på emaljen. Du kan delvist begrænse skaderne ved at drikke juicen i store slurke eller bruge et sugerør og placere det langt tilbage i munden, så juicen stort set ikke rammer dine tænder. Drik helst juice i forbindelse med et hovedmåltid.


Dine tænder elsker vand og mælk. De har en pH-værdi på henholdsvis 7 og 6,7


pH-værdi for 7 drikkevarer

Generelt er værdier under 5,7 skadelige for tænderne, og jo lavere pH-værdi, jo værre.

pH-værdier for drikke

Kilde: Tandlægeforeningen


Juice fra koncentrat er lige så sundt som ikke-koncentrat

FALSK

Betegnelsen “juice af koncentrat” dækker over, at appelsinjuicen i produktionslandet koges ned til et kraftigt koncentrat, som herefter transporteres til landet, hvor den færdige juice skal sælges eller distribueres videre fra. Metoden bruges, fordi det er langt billigere at transportere koncentrat frem for drikkeklar juice eller fx appelsiner. 

Uheldigvis koster det næringsstoffer at lave koncentrat. Det ses blandt andet på, at indholdet af C-vitamin styrtdykker, og derfor er det da også tilladt producenten at tilsætte ekstra C-vitaminer, når koncentratet tilsættes vand. De øvrige plantestoffer, som ligeledes er gået tabt i processen, gør man ikke noget ved, og derfor er juice af koncentrat mindre næringsrig end en juice, som ikke har været koncentreret.

Fremstilling af koncentrat

  1. Vand dampes ud af juicen.

  2. Koncentratet fryses ned til -18 grader. 

  3. Koncentratet fragtes til modtagerlandet. 

  4. Efter fragt tilsættes vand. 

  5. Juicen pasteuriseres ved opvarmning. 

  6. Koncentrat fylder mindre at transportere, og dermed er transporten af denne type juice mere klimavenlig.

Fremstilling af ikke-koncentrat

  1. Juicen pasteuriseres ved opvarmning.

  2. Juicen køles under fragt til ca. 0 grader.

  3. Juicen fragtes til modtagerlandet.

  4. Den færdige juice fra ikke-koncentrat kan prale af flere naturlige vitaminer.

Et glas juice er det samme som at spise to-tre appelsiner

FALSK

Der går nok nærmere tre-fire appelsiner til et glas juice, for normalt kræver det tæt på et halvt kilo appelsiner at lave en kvart liter juice. Men uanset om der ryger to, tre eller fire appelsiner i glasset, kan du ikke sidestille de to ting. 

Når du presser frugten, udvinder du i praksis saften, mens alle de faste bestanddele efterlades på den forkerte side af filteret. Rent ernæringsmæssigt er det ærgerligt, for det er i pulpen, at du finder de tarmvenlige kostfibre. Du kan kompensere for tabet ved at bruge pulpen andre steder. Fx kan den fryses og bruges i supper, bagværk og sammenkogte retter. 

Varmebehandlet juice har færre vitaminer

SANDT, MEN...

Pasteurisering – altså varmebehandling, der forlænger holdbarheden – koster vitaminer i juice. Så drikker du juice på grund af vitaminerne, skal du altså presse dine appelsiner selv. 

Vitaminerne er dog kun én brik i det lidt komplicerede puslespil, hvad angår sundhedsværdien i juice. Går du efter at få så mange antioxidanter som muligt, ser det lidt anderledes ud. Analyser viser nemlig, at indholdet af visse plantestoffer er lavere i friskpresset juice, der er presset i en almindelig saftpresser, end i den varmebehandlede industrijuice fra dit supermarked. Forskernes forklaring er, at der kan presses mere saft ud af den næringsrige pulp ved kommerciel produktion end via en almindelig saftpresser.

Æble og appelsin
© iStock

Æblejuice er et bedre valg end appelsinjuice

FALSK

Forskellene mellem de to juicer er relativt små, men i en direkte duel trækker appelsinjuicen det længste strå. Det skyldes frem for alt et langt højere indhold af C-vitamin. Vitaminet indgår både i opbygningen af stærke led og sener, fremmer optagelsen af jern fra din mad og knyttes til et stærkere immunforsvar. 

Selv over for stress viser undersøgelser positive takter, når der indtages godt med C-vitamin, så når et enkelt glas appelsinjuice leverer en hel dagsdosis af vitaminet, mens æblejuicen leverer mindre end ti procent, er sejren stort set givet på forhånd.


Appelsinjuice vs. æblejuice

Appelsinjuice

+ Enormt rig på C-vitamin og mikroskopiske plantestoffer

+ Færre kalorier end æblejuice

- Lav pH-værdi, så hårdere ved tandemaljen end æblejuice

- Fattig på kostfibre

Æblejuice

+ Mere tandvenlig end appelsinjuice pga. højere pH-værdi

- Fattig på kostfibre

- Flere kalorier end appelsinjuice

Juice tæller som én af de 6 om dagen

SANDT

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser seks stykker frugt og grønt om dagen. Et stykke frugt eller grønt, dvs. 100 gram ud af den samlede mængde, kan erstattes med et glas juice. Det gælder både friskpresset og juice fra koncentrat. Der skal dog være tale om juice og ikke saft, da saft ofte indeholder mindre frugt og må tilsættes sukker.


Andre kilder: Frisk vs. forarbejdet appelsinjuice 

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 9/2020


Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad er din vigtigste grund til at træne?

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: