kvinde tager bid af brødskive

Brød er lækkert - men kan du tåle det?

© iStock

Sådan ved du, om du kan tåle gluten

Kun 1 pct. af os er overfølsomme over for gluten, men er du en af de uheldige, at det vigtigt at få konstateret sygdommen.

26. juni 2017 af Irene Brøndum

Mere end hver tredje kvinde har dagligt problemer med maven, og mange mistænker gluten som den store synder. Reelt er det dog kun omkring 1 pct. af klodens befolkning, der menes at være decideret overfølsomme over for gluten og dermed lider af glutenintolerance, også kaldet cøliaki. 

Lider du af sygdommen, er det dog vigtigt at få det konstateret, for går du rundt med en ubehandlet cøliaki, kommer du typisk til at mangle vitaminer og mineraler, fordi tarmslimhinden bliver ødelagt.

Typiske symptomer

De typiske symptomer på cøliaki er:

  • oppustethed
  •  maverumlen
  •  luft i maven
  •  diarré
  •  vægttab 

Sygdommen kan dog også vise sig som træthed og tristhed. 

Har du mistanke om, at du ikke kan tåle gluten, er det vigtigt, at du går til lægen og bliver undersøgt. Begynder du selv på en glutenfri diæt, kan det spænde ben for, at du kan få stillet den rigtige diagnose.

Kan du tåle gluten? Tjek symptomerne på glutenallergi her

Det kan du gøre

Når diagnosen er stillet, handler det om at undgå hvede, rug og byg, så tarmslimhinden kan hele. Det er vigtigt at undgå gluten helt – også selvom du i en periode ikke lige synes, at du mærker så meget til det. Du kan ikke nødvendigvis mærke, om slimhinden tager skade, og gør den det, vil der på længere sigt være en øget risiko for blandt andet knogleskørhed og visse kræftformer.

I stedet for gængse produkter som brød, myslibarer, kage, knækbrød, morgenmadsprodukter og pasta, kan du spise produkter lavet på fx ris, boghvede, quinoa eller hirse.

Læs også: Slip af med oppustet mave 

Ikke det samme som hvedeallergi

Allergi overfor hvede er mere sjælden end cøliaki. Symptomerne viser sig typisk indenfor få timer. Det kan være i form af kløe i munden, høfeber, nældefeber, astma, opkastninger eller i værste fald anafylaktisk chok.

Ved hvedeallergi skal du ikke undgå rug, byg og havre, men kun holde dig fra hvede. Til gengæld kan du ikke nødvendigvis kaste dig over glutenfrie produkter, da de i nogle tilfælde indeholder ganske små mængder hvedeprotein, som hos nogle kan være nok til at udløse et anfald.  

Tjek symptomerne på glutenallergi, cøliaki og andre "kornsygdomme" her.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: