Kan jeg spise for meget frugt?

Se svaret fra kosteksperten på iform.dk.

7. juli 2015 af I FORM

Spørgsmål

Jeg spiser varieret med en masse grønsager og frugt. Måske endda for meget? Når det er figen- og blommesæson i de danske supermarkeder, må jeg indrømme, at jeg godt kan spise 5-8 figner og en bakke blommer om dagen. Plus fx en hel eller en halv honningmelon. Jeg dyrker motion med høj intensitet 5 gange om ugen. Jeg vil gerne tabe mig, men spiser jeg for meget frugt?


Svar

Ja, du spiser for meget frugt, når du gerne vil tabe dig. Du kan med fordel erstatte noget af frugten med flere grønsager, da grønsager mætter mere.

I forhold til at du gerne vil tabe dig, bør du begrænse dit indtag af frugt til 2-3 stykker om dagen, svarende til 200-300 g. Den mængde frugt, du beskriver, svarer i alt til omkring 800 g frugt. Heraf udgør:

  • 10 blommer (1 bakke) ca. 200 g
  • 5-8 figner ca. 200 g
  • 1 honningmelon ca. 400 g


Frisk frugt er godt

Frisk frugt er en vigtig kilde til C-vitamin, kalium, enkelte mineralstoffer samt kostfibre. Energitætheden i frisk frugt er lav, hvilket betyder, at kalorieindholdet pr. 100 g frugt er lavt. Du kan derfor med fordel spise frugt, når vægten skal ned. Husk blot at variere frugtindtaget, suplér med grønsager og spis frugt i mængder svarende til 2-3 stk. om dagen (200-300 g).

Tørret frugt, juice og saft

Ved ønske om vægttab skal du passe på med at spise for meget fx tørret frugt, da den har en høj energitæthed. Du bør desuden begrænse indtaget af almindelig juice og saft, da der faktisk er lige så mange kalorier i juice og saft som i almindelig sodavand. Samtidig mætter juice og saft ikke så meget som frisk frugt.

Vælg gerne grove grønsager

Ved ønske om vægttab bør du spise 500-800 g grønsager om dagen, da det lave kalorieindhold kombineret med et stort vandindhold og mange fibre gør grønsager til en vigtig del af en ideel slankekost.

Generelt kan det anbefales at fordele indtaget af frugt og grønt lige og samtidig spise varieret. Herved er du sikret et mangfoldigt indtag af sunde stoffer.

Spis gerne mange grove grønsager som blomkål, broccoli, squash og spinat, da de indeholder flere fibre og mætter mere end salatgrønsager som hovedsalat, tomat og agurk.

Få kostens energitæthed ned

Når du vil tabe dig, er det vigtigt at få kostens energitæthed ned. Mennesker vil gerne spise nogenlunde den samme mængde mad hver dag, så hvis der er færre kalorier pr. 100 g, kan man dermed "snyde" hjernen og indtage færre kalorier uden at føle sult eller betydelige afsavn.

Fysisk aktivitet

Generelt gælder det, at hvis du skal tabe dig, skal du forbruge mere energi end du indtager (spiser/drikker). Du forbruger energi hele dagen igennem, og jo mere fysisk aktiv du er, jo højere er dit energiforbrug. Desuden hjælper fysisk aktivitet/motion dig til at holde en sund livsstil. Det er derfor godt, at du dyrker motion med høj intensitet 5 gange om ugen.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler