Få kaffens opkvikkende effekt tilbage

Er du en rutineret kaffedrikker, der dagligt hælder flere kopper indenbords? Så føles kaffen måske ikke lige så opkvikkende, som den gjorde førhen. Heldigvis er der råd for det, se bare her!

Kvinde hælder kaffe op under arbejde

Hvis du drikker kaffe af et stort krus, så husk, at det reelt kan være, hvad der svarer til to kopper kaffe, du har drukket, når kruset er tomt.

© iStock

Sådan skal du drikke kaffe

Slaget er ikke tabt – du kan godt genskabe den opfriskende effekt fra kaffe. Normalt skal en person, der vejer 60 kilo, have to kopper kaffe for at føle sig opkvikket, så det er det leje, du skal arbejde hen imod, men først må du på afvænning. Du er nemlig godt gammeldags afhængig, og så mister koffeinen sin stimulerende effekt. Det bedste, du kan gøre, er at tage en kold tyrker eller i det mindste trappe gevaldigt ned. Det kan tage fra få dage til flere uger at restarte kroppen – det afhænger af, dels hvor massivt dit kaffeindtag har været, dels din genetik.

Til gengæld er der andet end den opkvikkende effekt at hente, når du får dit forbrug under kontrol. Det kan måske motivere dig, når kaffetrangen er størst i din afvænningsperiode.

En passende mængde kaffe giver- friskhed

  • mentalt fokus
  • øget motivation
  • øget energi
  • øget puls
  • let eufori

Her kan du desuden finde 5 ekstra gevinster ved at drikke kaffe

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background