Er alt sukker lige usundt?

Sukker er ikke kroppens bedste ven, nej. Men gør det en forskel for din sundhed, hvilken slags du vælger, når kagen skal bages, eller saucen skal sødes? Få styr på din sukkerviden her.

Tekop med sukker og honning

SUKKER Honning eller hvidt sukker i teen? Gør det en forskel for din sundhed, hvad du vælger?

© iStock

Hvidt sukker er uundværligt i en drømmekage, honning smager godt i teen, og hvad er en irish coffee uden brun farin? Hver sukkervariant – sin force, sin smag og sit udseende.

Men er de lige usunde? Kan du fx vinde noget ved at vælge honning frem for sirup og rørsukker frem for hvidt sukker?

Vi har sat sukker-varianterne under lup for at finde svaret.

Hvad er tilsat sukker?

Sukker i den form, vi taler om her, som rørsukker, farin og sirup er såkaldt tilsat sukker, fordi det forenklet sagt er sukker, som du kan tilsætte til mad – til forskel fra det sukker, der naturligt findes i fx frugt, grøntsager og korn.

Naturligt eller ej, for meget sødt er usundt. Det øger risikoen for overvægt, fordi du får kalorier, som slet ikke mætter, og det gør kroppen dårligere til at forbrænde fedt. Derudover er sukker berygtet for blandt andet at have dårlig indflydelse på dine tænder og øge risikoen for diabetes.

Er honning sundere end andet sukker?

Honning kan prale af at have det bedste ry blandt sukker. Det skiller sig ud fra de andre former – ikke mindst af den grund, at det bliver produceret af blomsternes nektar, som bierne bearbejder, og den gyldne væske har da også nogle forcer. Massen er nemlig sødere end almindeligt sukker, fordi den indeholder mere frugtsukker, som har en sødere smag. Dermed kan du bruge en smule mindre og stadig få den samme sødme.

Honning består også – ligesom sirup – af mere vand end klassisk sukker, og dermed er der lidt færre kalorier i.

Der er cirka 327 kcal pr. 100 g i honning, mens der er 400 kcal i hvidt sukker. Både honning og sirup er dog stadig cirka 80 procent sukker. Det flydende sødestof har et lidt lavere glykæmisk indeks end sin kridhvide sukkerpendant, hvilket vil sige, at det ikke sender dit blodsukker helt så meget på himmelflugt, men betydningen i praksis er begrænset.

Honning indeholder rent faktisk vitaminer og mineraler. Den dårlige nyhed er dog, at det er i så lille en mængde, at det ikke har nogen betydning for din sundhed, og honning sidestilles af samme grund af fødevaremyndighederne med andre former for sukker, som skal tælles med på fuldstændig lige fod med andre tomme kalorier.

Honning har dog alligevel i mange år haft ry for at virke antibakterielt, antiinflammatorisk og antioxidantisk, og studier tyder på, at det kan have en positiv effekt på forskellige sygdomme, men der mangler stadig forskning for at bekræfte påstandene.

Er brunt sukker sundere end hvidt?

Kokossukker klinger mere af sundhed end det klassiske hvide sukker. Det skyldes måske den mere “naturlige” brune farve og det faktum, at det ofte kan købes i helsekostbutikker, men kalorieindholdet er det samme.

Sukkeret kommer ligesom honning fra nektar, men her er det mennesker og ikke bier, der har gjort det hårde arbejde for at fremstille sukkeret. Det er – i stil med honning – en anelse mere blodsukker-venligt og indeholder en smule mineraler som jern, magnesium og kalium. Men igen er det så lidt, at det ikke gør en reel forskel i praksis, og det er bestemt ikke her, du skal satse på at få tanket op med sunde næringsstoffer, som din krop har brug for.

Er rørsukker sundere end hvidt sukker?

For rørsukker, som måske også kan se sundere ud med sit brune look, er der nærmest tale om hvidt sukker i forklædning. Sukkeret har den fine kulør, fordi det har sprunget den sidste del af raffineringsprocessen over, og det gør også, at det indeholder en smule mere af nogle mineraler, men det er så minimalt, at sundhedsgevinsten udebliver.

Det samme gælder brun farin og sukkersirup, som heller ikke har sundhedsfordele i forhold til det klassiske hvide sukker.

Findes der en sund sukkervariant?

Konklusionen er altså, at selvom der er forskelle, så er sukker mere eller mindre sukker – der findes ingen helseudgave!

Du skal derfor se det som noget, der først og fremmest kan tilfredsstille din søde tand og ikke din sundhed. Honning kan muligvis have nogle bonuseffekter, men hovedingrediensen i honning er stadig sukker, og det har samme virkning på kroppen som de andre typer sukker.

Hvilket sukker skal jeg vælge?

Den bedste rettesnor, når du står og kigger forvirret på supermarkedets hylder, må være: Vælg det sukker, du synes smager bedst, og som passer bedst til det, du skal bruge det til. Og brug det som det nydelsesmiddel, det er – altså med måde og nydelse.

Få gode bud på, hvad de forskellige søde godter egner sig til her.

Kilder: Altomkost.dk, Fødevarestyrelsen, bogen “God mad let at lave” af Kirsten Høgh Fogt og Marianne Kastberg m.fl.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 13/2019

Mest læste lige nu
Søvn

SKEMA: Så meget søvn skal du have

Vægttab

BMI-BEREGNER: Regn ud, om din vægt er normal

Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Mindfulness

Løs 7 typiske problemer med din vejrtrækning

Sund mad

4 gode grunde til at spise chokolade

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Sundhed

Hvorfor kan jeg ikke kende forskel på højre og venstre?

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Hjerte

Sænk blodtrykket med DASH-diæten

Juice-opskrifter

Sådan laver du ingefærshots

75 minutter
Mere om Kostråd
Kostråd

Derfor skal du lade saltbøssen stå på bordet

Kostråd

Er vand med citron sundt?

Kostråd

Derfor er nordisk kost sundt, selvom du ikke taber dig

Kostråd

Er det sundt at være veganer?

Kostråd

Kostfibre

Kostråd

Protein

Kostråd

Er hvidløgspiller mon lige så sunde som hvidløg?

Kostråd

Får du nok kalk?

Kostråd

Er chiagrød overhovedet sundt?

Kostråd

Får du nok B12?

Kostråd

Hvad er ingefær godt for?

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler