Træning uden vrøvl med maven

Har du det godt i maven, undtagen når du træner? Se her, hvordan du får din mave i ro, selv om du giver den gas.

8. juli 2015 af I FORM-redaktionen

De fleste motionister kender fornemmelsen af fornøjet at løbe ud ad døren for at komme hjem en halv time senere med ondt i maven. Træning trigger meget nemt et mindre maveonde i en ellers velfungerende mave, hvis fx hop og løb skubber tarmens indhold for hurtigt igennem systemet, eller hvis du har spist for tæt på træning, så maden ligger og skvulper rundt i mavesækken, når du udsætter din krop for belastning.

Spis rigtigt inden træningen

Det er selvfølgelig ubehageligt, men også uheldigt for din træning, fordi det er meget svært at give den gas for alvor, hvis maven føles som en øm bold.

Heldigvis behøver det ikke være sådan. Du kan nemlig både løbe, cykle, danse og hoppe, uden at din mave gør knuder. Det gælder bare om at spise den rigtige mad – på det helt rigtige tidspunkt før din træning. Det er nemlig vigtigt, at maden er blevet fordøjet i mavesækken, så den ikke ligger og skvulper rundt, mens du bruger din krop.

Det er dog også vigtigt at huske, at du endelig ikke må hoppe over din træning, hvis du hører til en af dem, der generelt lider af oppustethed eller dårlig fordøjelse. For selv om motion kan være årsag til ondt i maven, så er det i langt højere grad en problemløser.

Du kan nemlig ofte slippe af med din oppustede mave ved at røre dig. Masser af mennesker lider nemlig af dårlig mave, fordi de ganske enkelt rører sig for lidt og sidder hele dagen på en kontorstol. Det gør tarmene dovne.

Når du rører dig, sætter du derimod gang i tarmens bevægelser. Derfor er der kun gode grunde til, at du løber dig en tur eller melder dig på spinningholdet i dit lokale fitnesscenter.

Læs mere: Slip af med oppustet mave

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: