De største syndere

Generelt kan fødevarer ikke skæres over en kam. Der kan være store mængder fruktose i den ene ketchup og ikke i den anden. Du er altså selv nødt til at kigge efter advarselslamperne på den mad, du køber.

Spis dem så lidt som muligt.

Vær opmærksom på disse madvarer

Sodavand og saftevand

Sodavand indeholder store mængder almindeligt sukker, som jo består af både fruktose og glukose. En halv liter cola giver lige så meget fruktose som 3 æbler, men indeholder ingen af frugtens vitaminer og andre gode næringsstoffer. Saftevand er normalt også tilsat meget sukker.

Juice og smoothies

Juice har akkurat samme indhold af fruktose som den frugt, de er lavet af – og da de samtidig er berøvet deres fiberindhold, er juice ikke meget sundere end andre søde drikke. De indeholder dog betydeligt flere vitaminer. I mange smoothies får du også fibre, der gør dem sundere end sodavand – trods de store mængder frugtsukker.
Få 20 sunde juiceopskrifter

Visse (vitamin)vand med smag

Sødede vitamindrikke og vand med smag kan også indeholde mindre mængder af fruktose.

Kager og småkager

I færdiglavede kager samt slik og is er fruktose populært, fordi det søder mere end almindeligt sukker og har andre nyttige egenskaber som fx en mindre tendens til at danne krystaller. Den slags fødevarer er dog aldrig sunde – uanset fruktoseindholdet.

Marmelade

“Uden tilsat sukker - sødet med frugt” står der somme tider på etiketten. Det øger sandsynligvis mængden af fruktose i varen.

Myslibarer, is, slik

Samme problematik som marmeladen. Myslibar kan desuden indeholde meget tørret frugt, der også er kilde til meget fruktose. Lav din egen myslibar

Færdiglavet mad

Du kan risikere, at færdiglavede pizzaer og andre forarbejdede fødevarer også indeholder fruktose. Tjek ingredienslisten.

Dips og dressing

Visse former for ketchup og dressinger bruger fruktose som sødemiddel. Hold øje med de fedtfattige varianter, der kan have fået ekstra sukker for at skabe en god smag på grund af det manglende fedt. Lav dine egne dips helt uden sukker

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background