Snack løs af hasselnødder

Glem alt om varedeklarationen, når du spiser hasselnødder. Den runde nød har nemlig en gavnlig effekt på dit kalorieregnskab. Se hvor mange du skal spise for at høste gevinsten.

hasselnødder på hvid baggrund

Snack i hasselnødder

Hasselnødder er svære at fordøje og mætter meget. Derfor ”koster” de langt mindre, end næringsdeklarationen indikerer. 80 pct. af fedtet er såkaldt MUFA, enkeltumættet fedt, som påvirker, hvor på kroppen fedtet sætter sig. Erstatter du andet fedt med MUFA, mindsker det mængden af det farlige fedt i maveregionen. Som en bonus har flere undersøgelser vist, at MUFA virker antiinflammatorisk.

Så mange hasselnødder kan du spise

Helt op til 50 gram MUFA dagligt vil stadig have en positiv indflydelse på mavefedtet. Det svarer til ca. 100 gram hasselnødder. I en typisk håndfuld på ca. 25 gram vil du slippe for i hvert fald 25 pct. af energien – det svarer til, at du sparer 35 kcal.

Prøv også: De fleste andre nødder, olivenolie, rapsolie og produkter baseret på disse olier, fx mayonnaise, remoulade og pesto. De er alle fine MUFA-kilder.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background