10 tips til en lettere kur

Vi giver dig 10 tips, der gør I FORM-kuren og din hverdag lidt nemmere, så du kan få succes med dit vægttab.

14. juli 2014 af I FORM

1. Udskyd morgenmaden

Vil du gerne gemme et mellemmåltid til en aftensnack, og er du ikke grovsulten om morgenen, så udskyd morgenmaden. Drik et stort glas vand og evt. en kop te derhjemme, og spis så din morgenmad, når du er kommet på arbejde. Dermed kan du let undvære et mellemmåltid om formiddagen, og så har du stadig tre måltider tilbage efter din frokost.

2. Store portioner gør det let

Lav store portioner – og gem dem som 250-kaloriers anretninger, der kan redde dig på travle dage. Fx er kødboller, supper, energibarer og banan-pandekager meget velegnede til store portioner og nedfrysning. Du kan også snitte store portioner kål. Det holder sig snildt flere dage på køl i en lukket boks.

3. Byt, som du vil

Da alle måltider er på 250 kcal, kan du frit vælge mellem de 100 måltider, når du skal spise. Har du lyst til et aftenmåltid til morgenmad, står det dig frit for.

4. Forbered nem frokost

Lav dobbelt portion af din aftensmad, og stil resten til side, så du kan spise den til frokost næste dag.

5. Grib tandbørsten

Har du lyst til noget lækkert, så børst tænder. Det fjerner ofte lækkersulten, og for de fleste af os virker det forkert at putte noget i munden lige efter, at vi har børstet tænder.

6. Gå amok i smag

Er du til intensiv smag, så brug flittigt krydderier som chili, oregano, løvstikke og kanel under 250-kuren. Prøv fx kanel ovenpå skyr og hytteost sammen med lidt frugt i tern. Vanillepulver (endelig ikke vanillesukker) er også godt til at give sødme.

7. Hvis det bliver lidt tørt…

Du kommer ikke til at svælge i sovs, dressinger og dip på 250-kuren, men tørt behøver det ikke at være. Brug fx saft fra lime og appelsin, eller hæld lidt god balsamico eller æbleeddike over din salat, fisk og kylling. Har du behov for lidt ekstra, så snup 1 spsk. fromage frais med hakkede krydderurter og evt. lidt hakket rødløg eller presset hvidløg til din mad.

8. Steg på teflonpande

En teflonpande er genial, når du er på kur, for så kan du undvære fedtstof til at stege i. Medmindre andet er angivet, skal du stege al din mad på kuren på en teflonpande.

9. Diætvægt gør det let

Meget af din mad skal vejes, og da der er tale om små mængder, vil en almindelig køkkenvægt ofte være for upræcis. Derfor vil det være en stor hjælp for dig at købe en lille diætvægt. Priser fra 100 kr.

10. Går din mave lidt i stå?

Går du sjældnere på toilettet, efter du er gået på kur, så er det helt normalt. Det er blot kroppens naturlige reaktion på mindre mængder mad og færre fibre. Hvis det generer dig, så hav fokus på, at du vælger de brød, knækbrød og fuldkornspasta med det højeste fiberindhold. Og husk så at drikke et stort glas vand til hvert måltid og også gerne imellem dine måltider. For mange vil det også hjælpe at tage en skefuld HUSK (knuste loppefrøskaller) om dagen.

I FORM anbefaler
Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? På I FORM Kostdagbog finder du inspiration til slankeopskrifter, og du får samtidig stor forståelse for din kost og kaloriesammensætning. Prøv I FORM Kostdagbog gratis her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: