© iStock

Motion og undervægt

Dyrker du meget motion kan det være forklaringen på, at vægten ligger (for) lavt. Sølle to timers intens motion kan fordoble dit daglige energibehov, så derfor skal der spises rigtig meget, hvis vægten skal op, samtidig med at der trænes.

4. november 2008 af I FORM

Især udholdenhedsidræt som løb, cykling, svømning og triatlon brænder fedtet af kroppen, så dyrker du en af disse sportsgrene bør du overveje at skrue ned på træningsmængden, hvis du virkelig ønsker at tage på.

Udover at være aktivt motionerende er der undersøgelser der har belyst, at undervægtige mennesker generelt er meget aktive. De har svært ved at sidde stille og besidder en naturlig trang til hele tiden at være i gang. Den kroniske aktivitet øger forbrændingen markant og derfor er det svært at tage på.

Løsningen på dette lille problem er ret simpel: Slap af!
Tag dig tid til at sidde henslængt og læse i en bog eller endnu bedre, se TV. Energiforbruget mens du glor på flimmerkassen er på samme lave niveau, som hvis du ligger stille og roligt og sover. Hvis du så oven i købet drikker cola og spiser chips mens du ser TV er der en god chance for, at der sætter sig et par kilo på sidebenene.

Hvordan beregner du dit BMI-tal?

Styrketræning vil gavne dig

Er du ude af stand til at sidde stille, så brug tiden til noget fornuftigt. Lav f.eks. noget lækker mad. Eller smut en tur ned i det lokale fitnesscenter.

Styrketræning kan nemlig være en udmærket løsning på undervægtsproblemet, i og med at større muskler får dig til at virke fyldigere, uden et ekstra gram fedt på kroppen.

Lad være at lade dig forføre af de skinnende kredsløbsmaskiner - de henvender sig til dem der vil tabe sig eller forbedre konditionen. Aerobic og spinning er heller ikke lige sagen, for her er energiforbruget alt for højt.

Det din krop derimod har brug for er højintens belastning over et kortere tidsrum. Musklerne skal presses for at vokse og derfor er styrketræning med høje vægte og få gentagelser den optimale træning. Især de klassiske øvelser med frie vægte giver stor effekt ved minimalt udbytte.

Skal det være rigtig avanceret, så lad instruktøren skræddersy et program, der primært træner de områder af kroppen, der har mindst fylde. På den måde opnår du en større symmetri og din skikkelse vil fremstå mere harmonisk.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler