Spis dig til en højere efterforbrænding

Træning alene gør det ikke. Vil du opnå en ekstra god efterforbrænding, skal du spise rigtigt efter træning – se her hvordan.

Det er dumt at skippe måltidet efter hård træning. Punktum! Hvorfor? Der går meget længere tid, før du er restitueret, hvis din krop ikke får næringsstoffer efter træning, og det sætter altså en stopper for udviklingen af din form.

Efterforbrændingen kan du også glemme alt om, hvis du ikke spiser ordentligt. En stor del af de kalorier, der brændes af efter træning, bruger kroppen til at genopfylde musklernes kulhydratdepoter og reparere de mikroskopiske skader, træningen har forårsaget. Undlader du at spise, holder kroppen igen med reparationsarbejdet, og konsekvensen kan blive, at efterforbrændingen bliver lavere i timerne efter.

Spis inden 30 minutter

En langt bedre strategi er at give kroppen de næringsstoffer, den efterspørger, i et veltilrettelagt måltid. Spis det inden for 20-30 minutter efter træning, og sørg for, at det både indeholder proteiner til at genopbygge musklerne med og kulhydrater til at fylde i de tømte depoter.

Lad træningens karakter bestemme, hvordan du fordeler proteiner og kulhydrater i dagens næste måltid.
Efter konditionstræning: Lad forholdet mellem kulhydrat og protein være 3:1
Efter styrketræning: Lad forholdet mellem protein og kulhydrat være 1:1

Ud over fordelingen af protein og kulhydrat er også mængden ganske vigtig. Prøv at få 10-15 gram protein og 40-50 gram kulhydrat efter konditionstræning. Det kan fx være en rugbrøds-klapsammen med ost eller skinke.

Efter styrketræning må proteinindtaget gerne løftes til 20-30 gram, sammen med en tilsvarende mængde kulhydrat. Det får du fx fra et par stykker småtskåret frugt, som du hælder et par deciliter skyr eller fromage frais hen over.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background