Feder sukkerfrit tyggegummi?

Se svaret fra kosteksperten på iform.dk.

8. juli 2015 af I FORM

Spørgsmål

Jeg indtager gerne flere stykker sukkerfrit tyggegummi i løbet af dagen. Feder det?


Svar

Sukkerfrit tyggegummi er sødet med sukkeralkoholer og feder kun ved ekstremt forbrug. Hvis de "flere stykker tyggegummi", du spiser om dagen, svarer til eksempelvis 5 stykker (en halv pakke), har det altså ikke decideret fedende effekt.

I mange sukkerfri og light-produkter anvendes sødestoffer som et lav-energi alternativ til sukker. Der findes både energigivende samt ikke-energigivende sødestoffer.

Energigivende sødestoffer

Findes som sukkerarter eller sukkeralkoholer. Sukkerarterne giver dig energi svarende til 17kj/g.

Sukkerarter:

  • Glukose
  • Laktose
  • Fruktose
  • Lycasin
  • Maltodextrin


Sukkeralkoholer er kemisk beslægtede med sukker og anvendes blandt andet i tyggegummi. Sukkeralkoholer giver dig energi svarende til 10kj/g.

Sukkeralkoholer:

  • Sorbitol
  • Mannitol
  • Xylitol
  • Isomalt
  • Lactitol
  • Maltitol

Ikke-energigivende sødestoffer

Disse er kunstigt fremstillede stoffer, der ikke ligner almindeligt sukker kemisk. Disse stoffer har en sød smag, der kan være flere hundrede gange kraftigere end almindeligt sukker.

Sødestoffer:

  • Sakkarin
  • Cyklamat
  • Aspartam
  • Acesulfam Kalium
  • Neohesperidin DC
  • Thaumatin

Er aspartam og light sodavand farligt? Få forskernes svar her!

Spis sukkerfrit tyggegummi med omtanke

Fødevarer, der er sødet med sukkeralkoholer såsom sukkerfrit tyggegummi - er altså rige på energi. Da sødeevnen hos nogle af stofferne kan være mindre end traditionelt sukker, kan produkter sødet uhensigtsmæssigt med sukkeralkoholer faktisk være meget energirige. Du bør derfor spise sukkerfrit tyggegummi med omtanke.

Grunden til at sødestoffer som sukkeralkoholer benyttes i fødevarer er, at sødestoffer er mindre skadeligt for tænderne end almindeligt sukker. Samtidig kan brugen af sødemidler være en måde, hvorpå diabetikere kan få tilfredsstillet behovet for noget sødt.

Vil du helt undgå energigivende sødestoffer, er det sikre valg altså produkter der indeholdende sødestoffer fra kategorien ikke energigivende.

De hyppigst anvendte sødemidler er Sorbitol, Mannitol og Xylitol samt Sakkarin, Cyclamat, Aspartam og Acesulfam Kalium.

LÆS OGSÅ: Sødemidler – er de skadelige eller geniale?

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: