Kvinde på badevægt

Disse fødevarer sætter skub i kuren

Spis godt med bl.a. mandler, makrel og kylling, når du er på skrump. De indeholder nemlig bestemte stoffer, som gør dig ekstra mæt.

12. marts 2018 af I Form

Nu kan du lægge en helt ny strategi for dit vægttab, som ikke handler om at tælle kalorier eller gå i seng med knurrende mave. Du skal blot spise godt af nogle helt bestemte fødevarer, som viser sig at mætte i særlig høj grad.

I et nyt opsigtsvækkende studie har forskere for første gang fundet frem til bestemte hjerneceller, der sporer næring i maden og kontrollerer din appetit. Cellerne viser sig at reagere på de to aminosyrer arginin og lysin, der findes i en række forskellige madvarer. Når du spiser disse madvarer, reagerer hjernecellerne ved at sende direkte signaler til det center i hjernen, som styrer din appetit. Dermed føler du dig hurtigere mæt, så vægttabet får et godt skub i den rigtige retning.

Disse fødevarer sætter skub i kuren

  • Bælgfrugter: Linser, kikærter.
  • Ost: Ost generelt, men især parmesan.
  • Fisk/skaldyr: Tun, makrel, laks, krabbekløer.
  • Kød: Oksefilet, kylling, kalkun.
  • Frugt/grønt: Aubergine, avocado, abrikos, sød kartoffel, figen.
  • Nødder/kerner: Pistacienød, mandel, valnød, jordnød, sesamfrø

Læs også om disse 17 madvarer, der mætter meget og feder lidt.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad forhindrer dig oftest i at træne?


I FORM anbefaler