Kvinde på badevægt

Disse fødevarer sætter skub i kuren

Spis godt med bl.a. mandler, makrel og kylling, når du er på skrump. De indeholder nemlig bestemte stoffer, som gør dig ekstra mæt.

12. marts 2018 af I Form

Nu kan du lægge en helt ny strategi for dit vægttab, som ikke handler om at tælle kalorier eller gå i seng med knurrende mave. Du skal blot spise godt af nogle helt bestemte fødevarer, som viser sig at mætte i særlig høj grad.

I et nyt opsigtsvækkende studie har forskere for første gang fundet frem til bestemte hjerneceller, der sporer næring i maden og kontrollerer din appetit. Cellerne viser sig at reagere på de to aminosyrer arginin og lysin, der findes i en række forskellige madvarer. Når du spiser disse madvarer, reagerer hjernecellerne ved at sende direkte signaler til det center i hjernen, som styrer din appetit. Dermed føler du dig hurtigere mæt, så vægttabet får et godt skub i den rigtige retning.

Disse fødevarer sætter skub i kuren

  • Bælgfrugter: Linser, kikærter.
  • Ost: Ost generelt, men især parmesan.
  • Fisk/skaldyr: Tun, makrel, laks, krabbekløer.
  • Kød: Oksefilet, kylling, kalkun.
  • Frugt/grønt: Aubergine, avocado, abrikos, sød kartoffel, figen.
  • Nødder/kerner: Pistacienød, mandel, valnød, jordnød, sesamfrø

Læs også om disse 17 madvarer, der mætter meget og feder lidt.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Vil du gerne slippe for at have menstruation?


I FORM anbefaler