Cykling giver samme vægttab som træning

Du taber lige så meget fedt ved at cykle til og fra jobbet, som hvis du træner i fritiden, viser dansk forsøg.

Kvinde på cykel i gul jakke og med cykelhjelm

Snup cyklen på arbejde

Foråret er en god anledning til at udskifte bil med jernhest på vej til arbejde, og gør du det, kan du med god samvittighed krydse dagens træning af. Du opnår nemlig lige så effektiv fedtforbrænding af at hoppe på cyklen til arbejde som af at træne uden for arbejdstiden.

Det siger danske forskere, som i et halvt år fulgte tre grupper inaktive overvægtige, der blev sat til at dyrke motion fem gange om ugen. Én gruppe trænede hårdt og kort, en anden trænede længere tid, men mere moderat, og den sidste cyklede 14 kilometer i snit om dagen til og fra jobbet.

Alle grupper forbrændte det samme antal kalorier om ugen, og slutresultatet viste, at cyklingen var mindst lige så effektiv til at tabe fedtmasse som fritidsmotionen. Faktisk havde cyklisterne smidt ca. halvandet kilo fedtmasse mere end dem, der trænede moderat.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du have en elcykel

Så meget fedt røg der på 6 mdr.

  • Moderat træning (5x 55 min./uge) – 2,6 kg
  • Højintens træning (5x 35 min./uge) – 4,5 kg
  • Hverdagscykling (5x 14 km/uge) – 4,2 kg

*Kilde: Københavns Universitet*

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background