Cykling giver samme vægttab som træning

Du taber lige så meget fedt ved at cykle til og fra jobbet, som hvis du træner i fritiden, viser dansk forsøg.

Kvinde på cykel i gul jakke og med cykelhjelm

Snup cyklen på arbejde

Foråret er en god anledning til at udskifte bil med jernhest på vej til arbejde, og gør du det, kan du med god samvittighed krydse dagens træning af. Du opnår nemlig lige så effektiv fedtforbrænding af at hoppe på cyklen til arbejde som af at træne uden for arbejdstiden.

Det siger danske forskere, som i et halvt år fulgte tre grupper inaktive overvægtige, der blev sat til at dyrke motion fem gange om ugen. Én gruppe trænede hårdt og kort, en anden trænede længere tid, men mere moderat, og den sidste cyklede 14 kilometer i snit om dagen til og fra jobbet.

Alle grupper forbrændte det samme antal kalorier om ugen, og slutresultatet viste, at cyklingen var mindst lige så effektiv til at tabe fedtmasse som fritidsmotionen. Faktisk havde cyklisterne smidt ca. halvandet kilo fedtmasse mere end dem, der trænede moderat.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du have en elcykel

Så meget fedt røg der på 6 mdr.

  • Moderat træning (5x 55 min./uge) – 2,6 kg
  • Højintens træning (5x 35 min./uge) – 4,5 kg
  • Hverdagscykling (5x 14 km/uge) – 4,2 kg

*Kilde: Københavns Universitet*

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background