5 gevinster: Hiv dine ven(inde) ud til stand up paddle

Vil du have en hyggelig og sjov dag med din veninde? Så er stand up paddle oplagt. Se frem til nærvær og kvalitetstid i smuk natur samt effektiv træning for hele kroppen.

Kvinder, der dyrker stand up paddle.

SUP - Nyd en hyggelig dag på bølgen blå med din veninde, mens i får trænet kroppen fra top til tå.

© iStock

Derfor skal du hive din veninde ud til STAND UP PADDLE

Vil du have en hyggelig og sjov dag med din veninde, er stand up paddle et oplagt bud.

I nyder naturen sammen

Stand up paddle – eller SUP – kan dyrkes alle steder, hvor der er vand: i hav, sø, å og havnebassin. Der er altså rig mulighed for at få mange forskellige naturoplevelser sammen og dele glæden ved det mentale pusterum. Og i modsætning til flere andre typer vandsport har I endda fint overskud til at kigge op og suge omgivelserne til jer undervejs.

I får hurtigt succes

I står godt nok på et surfbræt, men bare rolig – SUP er langtfra lige så actionpræget som almindelig surfing og kan dyrkes af alle med blot en smule balancesans. Brættet er bredere end ved normal surfing, og I vil derfor hurtigt finde balancen oprejst og være klar til at padle derudad sammen. Gå dog gerne efter et vindstille sted den første gang, så I endnu nemmere kan få styr på brættet.

I får pulsen op

Er I ude på en længere padletur, er det oplagt at indlægge nogle sekvenser undervejs, hvor I virkelig padler igennem og får sved på panden. I kan nemlig sagtens få pulsen op på SUP-brættet og dermed få et træningspas, som ikke kun gavner musklerne, men også konditionen. Hvad med fx at snuppe et rask lille kapløb undervejs?

I kan snakke, snakke, snakke

Det er ikke kun på gåture, at snakken flyder let, det gælder så sandelig også under stand up paddling. I får serveret et par timer helt for jer selv, hvor I kan vende stort og småt i rolige omgivelser, mens I padler fremad næsten på autopilot. Og selvom pulsen godt kan ryge i vejret undervejs, bliver I næppe så forpustede, at I ikke kan tale imens.

I får effektiv helkropstræning

I tænker sikkert ikke over det, når I står på brættet, men faktisk aktiverer I stort set hele kroppen, mens I padler. Der skal nemlig ikke kun armkræfter til at komme fremad, det skvulpende vand sørger også for, at mange af de stabiliserende muskler bliver sat på arbejde for at undgå, at I ryger en tur i baljen. Det træner I især:

  • ARME OG SKULDRE: Mens I padler, er det især arme og skuldre, som gør arbejdet.
  • KERNE: I spænder op i overkroppen for at holde balancen og får dermed trænet hele kernemuskulaturen.
  • LÅR: Benene bliver automatisk aktiveret for at give ekstra balance. Især lårmusklerne arbejder, når I står med let bøjede knæ.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 6/2022

Newsletter background