Styrketræning med kettlebell er en god måde at supplere sin løbetræning.

© iStock

Løb hurtigere med styrketræning

Tøver du med at styrketræne benene, der jo i forvejen styrkes af løbetræningen? Se her, hvorfor du med fordel kan supplere dit løb med styrketræning.

31. juli 2015 af Martin Kreutzer

Flere forskere understreger eftertrykkeligt, at styrketræning både er smutvejen til mere fart i løbeskoene og en lavere skaderisiko.

Beattie K1, Carson BP, Lyons M, Rossiter A, Kenny IC. The Effect of Strength Training on Performance Indicators in Distance Runners. J Strength Cond Res. 2017 Jan;31(1):9-23. doi: 10.1519/JSC.0000000000001464.

Sådan løfter du dit løb med styrketræning

  • Vælg øvelser som squats og lunges, der involverer samtlige store muskler i underkroppen.
  • Hold en tung kettlebell/håndvægt i begge hænder.
  • Lav 10-15 stk. Føles det pærelet, så brug en tungere vægt.
  • Lav i alt 3 sæt med 10-15 gentagelser. 

Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad er din vigtigste grund til at træne?

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: