Løb hurtigere med styrketræning

Tøver du med at styrketræne benene, der jo i forvejen styrkes af løbetræningen? Se her, hvorfor du med fordel kan supplere dit løb med styrketræning.

Styrketræning med kettlebell er en god måde at supplere sin løbetræning.

© iStock

Flere forskere understreger eftertrykkeligt, at styrketræning både er smutvejen til mere fart i løbeskoene og en lavere skaderisiko.

Beattie K1, Carson BP, Lyons M, Rossiter A, Kenny IC. The Effect of Strength Training on Performance Indicators in Distance Runners. J Strength Cond Res. 2017 Jan;31(1):9-23. doi: 10.1519/JSC.0000000000001464.

Sådan løfter du dit løb med styrketræning

  • Vælg øvelser som squats og lunges, der involverer samtlige store muskler i underkroppen.

  • Hold en tung kettlebell/håndvægt i begge hænder.

  • Lav 10-15 stk. Føles det pærelet, så brug en tungere vægt.

  • Lav i alt 3 sæt med 10-15 gentagelser.

    Sund hele sommeren med I FORM!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
    Læs mere om I FORM digital

    • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
    • Løbeprogrammer med lydguide
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan hver uge

    Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

    TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

    Newsletter background