Kvinde viser sin mave
© wichmann+bendtsen

Core-træning på bare 6 minutter

En stærk core er fundamentet for alle dine bevægelser, og den forebygger, at du kommer til skade, når du løfter og bevæger dig, og så giver den dig samtidig en bedre balance. Her får du to effektive programmer, du kan veksle mellem for at styrke coren.

15. marts 2018 af Nina Jarnum

Knivskarp core på bare 6 minutter

Du har sikkert hørt, at det er godt at styrke coremusklerne, men hvad går det egentlig ud på? Det handler om at træne mere end den berømte sixpack-muskel og få fat i hele kropskernen – både den lige og de skrå mavemuskler samt den tværgående dybe mavemuskel, der ligger som et bælte rundt om kroppen.

En stærk core er fundamentet for alle dine bevægelser, og den forebygger, at du kommer til skade, når du løfter og bevæger dig, og giver dig en bedre balance. Når du træner din core, bliver du derfor ikke alene bedre til at udføre helt almindelige dagligdags aktiviteter, du bliver også bedre til alle sportsgrene – uanset om du er til løb, boldspil eller yoga.


Kickstart din sunde livsstil med en uges forrygende træningsferie med I FORM

 

Førstehjælp til ryggen

Jo mere du sidder ned, flader ud på sofaen eller motionerer uden at bruge coremusklerne, jo mere kompenserer du med dine rygmuskler. Derfor er rygsmerter ofte en følgesvend, hvis du har en svag core. Du kommer simpelthen til at bøje og svaje overdrevet meget i rygsøjlen, og dine rygmuskler bliver stramme og immobile. Når du styrker din core, vil du derimod kunne bevæge dig med stabil lænd. Det giver færre smerter, en mere rank holdning og en fladere mave.

Træn dig til en hardcore core

Vi har lavet to programmer, der træner alle coremusklerne. Det eneste, du skal bruge, er et par strømper og seks minutter seks dage om ugen. Du vil få en effekt på stabilitet, styrke, balance og bevægelighed med det samme. Og efter et par måneder vil forbedringerne også tydeligt kunne ses på din holdning og mave.

  • Skift mellem programmerne, så du laver program 1 hver anden dag og program 2 hver anden dag. Efter seks dage holder du en hviledag.

  • Det er naturligt, at musklerne bliver ømme i begyndelsen. Er øvelserne alt for hårde til din nuværende form, kan du dog starte med at udføre et lavere antal gentagelser ved hver øvelse. Efterhånden som din core bliver stærkere, kan du så øge antallet af gentagelser ved hver øvelse.

Sådan får du ALTID tid til at træne

Det kan være svært at få træningen passet ind i en hektisk hverdag. Men springer du altid træningen over, snyder du faktisk dig selv for at få tanket op på overskudskontoen, og det synes vi er en skam. Derfor kan du lige nu få en komplet træningspakke med redondobold, træningselastik, foam roller og yogamåtte, så du kan forvandle stuegulvet til et fitnesscenter, når som helst det passer dig. Oven i alt det får du også 4 numre af I FORM fyldt med inspirerende tips, effektive træningsprogrammer og lækre, nemme opskrifter, der gør det lettere at leve sundt for kun 149,- plus porto.

Ja tak, det er lige hvad jeg har brug for!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler