4 funktionelle grunde til at træne baller

Der er mange andre gode grunde til at træne ben og baller end de rent kosmetiske. Se hvorfor og få de bedste øvelser.

Træn dine baller!

De største muskler i kroppen sidder lige præcis på bagdelen, og det er ikke uden grund. Det er nemlig dem, der tager en stor del af det daglige slæb, når du bevæger dig. Hvis de vel at mærke er trænet til at kunne det.

Desværre har mange af os baller, der ikke fungerer optimalt, og som er blevet dovne, fordi musklerne sjældent bruges i en inaktiv hverdag.

Når du står, sidder, ligger og slentrer, bruger du fx ikke den store sædemuskel, som er hoftens største muskler, og som er med til at give bagdelen sin struttende form. Det er først, når du går aktivt og med større skridt, at musklerne bliver aktiveret.

Desværre sidder, står og går mange af os med små skridt i det daglige, og derfor får vi også en bagdel, der ser ud, som om den aldrig bruges. Den bliver slap, ineffektiv og får den uønskede flade form.

En anden uheldig konsekvens ved ballernes manglende indsats er, at når de ikke laver noget, så må hoftebøjerne, rygmusklerne og baglårene tage en stor del af slæbet. Med det resultat, at du fx kan få rygsmerter og ondt i knæ og fødder.

  • Du får en bedre holdningFordi ballemusklerne holder dit bækken og dermed din holdning i de rigtige stillinger, når du bevæger dig, og når du sidder og står stille.

  • Du skåner ryggenMange løft indebærer, at man kun kan løfte rigtigt ved brug af ben og baller. Er musklerne ikke i form, så løfter ryggens muskler uhensigtsmæssigt meget vægt, og det kan give smerter.

  • Rygsøjlen beskyttesStød igennem kroppen, fx når du går, løber, hopper osv., forplanter sig op gennem kroppens led. Er ben- og ballemusklerne stærke nok, tager de af for stødet og beskytter ryggen.

  • Du får mere overskudMange af hverdagens bevægelser involverer ben- og ballemusklerne. Jo mere udholdende de er, des mindre trætte bliver de – det samme gælder for dig.