Skader kaffe min træning?

Se svaret fra kosteksperten på iform.dk.

Spørgsmål

Skal jeg holde igen med at drikke kaffe, når jeg træner regelmæssigt?

Svar

Undersøgelser har vist, at koffein styrker hjertet og musklerne ved at gøre sukker mere tilgængeligt i blodet og musklerne, så du præsterer bedre. Men desværre modvirker nogle af kaffens øvrige 200 forskellige stoffer koffeinens virkning, så en kop kaffe før træning gør dig ikke til en hurtigere løber eller cyklist. Skal du have fordel af koffeinen, skal den nemlig indtages ren.

Kaffen skader til gengæld heller ikke din fysiske præstation, så hvis du gerne vil nyde en kop kaffe, inden du træner, kan du sagtens gøre det. Du skal dog være opmærksom på, at koffein hæmmer kroppens insulinfølsomhed, så musklerne får sværere ved at genopbygge deres sukkerdepoter efter træning.

Derfor er det en god idé at spare på kaffen, dagen inden du skal træne intensivt, så musklerne får mulighed for at fyldes med sukker.

LÆS OGSÅ: Alt du bør vide om koffein

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background