Trailløb – sådan gør du

Trailløb er en sjov og udfordrende måde at dyrke motion på. I FORM giver dig gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem skovens forhindringer.

Kvinde løber trailløb op ad bakke

Trailløb byder på mange udfordringer. Få her de bedste tricks til fx at løbe op ad bakke.

© iStock

Sådan tackler du 4 udfordringer ved trailløb

Løb op ad stejle bakker

På lette stigninger kan du løbe helt almindeligt, men når bakken bliver stejlere, skal der mere power til. Den skaber du ved at læne dig en smule ind i bakken og fokusere blikket et par meter fremme. Løb opad med kraftfulde, høje knæløft, uden at dine skridt bliver for lange. Det gælder om at komme opad, ikke fremad, med afsæt og landing på forfoden.

Er bakken så stejl, at du ikke kan løbe op ad den, så må du ned at gå. Men det gælder stadig om at sætte kraftfuldt af. Læn dig lidt forover og placere en hånd på hvert lår lige over knæet. Lad armene følge naturligt med benenes bevægelser, mens du understøtter afsættet på forreste ben ved at trykke ned med hånden.

Løb ned ad stejle bakker

Når det går nedad, gælder det om at regulere farten, så du bevarer kontrollen, selv om tyngdekraften hiver i dig. Løbehastigheden styrer du med hoften. Skubber du den frem, hælder kroppen mere ind i faldet, og farten stiger.

Går det for stærkt, skyder du hoften bagud, så kroppen ikke bliver trukket så kraftigt nedad. Slap af i benene, lad armene flagre som balancestave ud fra kroppen, og ret blikket 15-20 meter frem, så du hele tiden holder øje med forhindringer.

Løb igennem mudder

Mudderpøle hører helt klart til den mest udfordrende del når du løber trailløb. Du risikerer at falde eller vrikke om, men ikke med den rigtige løbestil.

Det en god idé først at stoppe op og vurdere, om mudderpøllen er forsvarlig at løbe igennem. Sænk dit tyngdepunkt ved at gå ned i knæene, og læn dig en smule frem, så du i værste fald snubler forover og kan tage fra med hænderne.

Tag korte skridt, og sørg for at lande på forfoden. Det giver mindre risiko for at skride ud.

Spring over forhindringer

Rigtig mange trailruter byder på væltede træer og små grøfter, der er oplagte at forcere med et spring. Her er det helt afgørende, at du kan se, hvor du lander. Er du i det mindste i tvivl om underlaget på den anden side, så drop springet.

Små træstammer og klipper kan du hoppe hen over ved at lave et dynamisk afsæt og springe over i en løbende bevægelse. Det kræver dog, at du kan lande sikkert på forreste fod i en fortsættelse af løbebevægelsen. Hvis forhindringen er stor, er det en fordel at lande på begge fødder efter springet. Her kan du også lade den ene hånd støtte på træstammen, mens du hopper over.

    Mest læste lige nu
    Søvn

    7 effektive tips, der tackler tankemylder

    Styrketræningsøvelser

    Få stærke ben med I FORMs julekalender

    Motivation til vægttab

    Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

    Forebyggelse

    8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

    Styrketræning

    Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

    Styrketræningsøvelser

    1. december

    Kalorieforbrænding

    BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

    Skønhed

    Dermatologens 10 bedste tips til en sund hud

    5 km løbeprogram

    PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

    Psykologi

    Lær at give slip på bekymringerne

    Mere om Trailløb
    Trailløb

    5 fordele ved trailløb

    Trailløb

    Løb løbsk i skoven

    Trailløb

    Sådan klæder du dig på til trailløb

    Trailløb

    Trailløb er guf for dit indre legebarn

    Trailløb

    Sådan løber du i mudder

    Newsletter background
    I FORM anbefaler
    Superfood

    Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

    Forebyggelse

    Derfor er sauna så sundt

    Psykologi

    Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

    Om I FORM

    Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

    Forebyggelse

    Skal du være bekymret for nattesved?

    Flad mave

    Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

    Træning

    Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

    Psykologi

    Depressions-test: Er du mere end bare trist?

    Styrketræning

    Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

    Styrketræning

    Farvel fedt, hej muskler