Kvinde løber trailløb op ad bakke

Trailløb byder på mange udfordringer. Få her de bedste tricks til fx at løbe op ad bakke.  

© iStock

Trailløb – sådan gør du

Trailløb er en sjov og udfordrende måde at dyrke motion på. I FORM giver dig gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem skovens forhindringer.

27. februar 2015 af Martin Kreutzer

Sådan tackler du 4 udfordringer ved trailløb

Løb op ad stejle bakker

På lette stigninger kan du løbe helt almindeligt, men når bakken bliver stejlere, skal der mere power til. Den skaber du ved at læne dig en smule ind i bakken og fokusere blikket et par meter fremme. Løb opad med kraftfulde, høje knæløft, uden at dine skridt bliver for lange. Det gælder om at komme opad, ikke fremad, med afsæt og landing på forfoden.

Er bakken så stejl, at du ikke kan løbe op ad den, så må du ned at gå. Men det gælder stadig om at sætte kraftfuldt af. Læn dig lidt forover og placere en hånd på hvert lår lige over knæet. Lad armene følge naturligt med benenes bevægelser, mens du understøtter afsættet på forreste ben ved at trykke ned med hånden.

Løb ned ad stejle bakker

Når det går nedad, gælder det om at regulere farten, så du bevarer kontrollen, selv om tyngdekraften hiver i dig. Løbehastigheden styrer du med hoften. Skubber du den frem, hælder kroppen mere ind i faldet, og farten stiger.

Går det for stærkt, skyder du hoften bagud, så kroppen ikke bliver trukket så kraftigt nedad. Slap af i benene, lad armene flagre som balancestave ud fra kroppen, og ret blikket 15-20 meter frem, så du hele tiden holder øje med forhindringer.

Løb igennem mudder

Mudderpøle hører helt klart til den mest udfordrende del når du løber trailløb. Du risikerer at falde eller vrikke om, men ikke med den rigtige løbestil.

Det en god idé først at stoppe op og vurdere, om mudderpøllen er forsvarlig at løbe igennem. Sænk dit tyngdepunkt ved at gå ned i knæene, og læn dig en smule frem, så du i værste fald snubler forover og kan tage fra med hænderne.

Tag korte skridt, og sørg for at lande på forfoden. Det giver mindre risiko for at skride ud.

Spring over forhindringer

Rigtig mange trailruter byder på væltede træer og små grøfter, der er oplagte at forcere med et spring. Her er det helt afgørende, at du kan se, hvor du lander. Er du i det mindste i tvivl om underlaget på den anden side, så drop springet.

Små træstammer og klipper kan du hoppe hen over ved at lave et dynamisk afsæt og springe over i en løbende bevægelse. Det kræver dog, at du kan lande sikkert på forreste fod i en fortsættelse af løbebevægelsen. Hvis forhindringen er stor, er det en fordel at lande på begge fødder efter springet. Her kan du også lade den ene hånd støtte på træstammen, mens du hopper over.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: