Kvinde, der løber.

Du kan nå langt med din løbeform på blot et par måneder.

© iStock

Løb dig i form

Løb er en simpel, hurtig og effektiv måde at komme i gang med at træne på og styrke din sundhed. Det eneste, du behøver for at komme i gang, er et par løbesko!

22. januar 2015 af Claus Cancel

Få en god start i løbeskoene


Derfor skal du løbe

Løb er en simpel, hurtig og effektiv måde at komme i gang med at træne på og styrke din sundhed. Næsten alle kan løbe, og det eneste, du behøver, er et par løbesko.

Din kondition bliver forbedret meget hurtigt, når du begynder at løbe, og hele din krop aktiveres undervejs. Desuden vil du opleve, at løb gør dig i bedre humør.

Sådan kommer du igang

Du kan vælge at løbe indendørs på løbebånd, når vejret er skidt, men det er allermest motiverende at løbe udenfor og få en naturoplevelse på samme tid.

Skynd dig langsomt, når du starter op med løb. Skift mellem gang og langsomt løb i starten – for eksempel fem minutters gang og et minuts løb. I stedet for at tænke over, hvor meget du løber, så fokusér i stedet på den samlede tid, du er ude at røre dig. Husk desuden altid at varme op.

Det kan være nok med rask gang, som langsomt går over i roligt løb. Og træn maksimalt 15-20 minutter 2-3 gange om ugen i starten. Efter et par uger kan du gradvist øge den tid, du løber, og i stedet gå lidt mindre.

Du kan finde alle vores løbe-programmer lige her


Alt det kan du nå

På en måned

  • Når du har trænet regelmæssigt med løbe-gå-metoden to til tre gange om ugen i tre til fire uger, kan du gøre pauserne, hvor du er nede at gå, kortere og kortere.
  • Efterhånden vil du kunne løbe i 20-30 minutter i træk uden nogen pauser overhovedet.


På tre måneder

  • Hvis du træner regelmæssigt, kan du på under tre måneder nå op på at løbe fem kilometer i træk uden pause. Du er med andre ord blevet en løber.
  • Næste udfordring kan være at forsøge at løbe hurtigere. Eller måske et motionsløb kunne være en sjov og motiverende udfordring for dig nu.


På et år

  • At være i stand til at gennemføre et 10-kilometers løb eller en halvmaraton er en drøm for mange. Den drøm kan gå i opfyldelse, hvis du løbetræner i et år. Det tager et sted mellem 6 og 12 måneder at nå så langt.
  • Efterhånden som du kommer i bedre form, vil du kunne træne efter et program, der sørger for afveksling i dine løbeture. Det gør kun træningen endnu sjovere.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler