Løb dig i form

Løb er en simpel, hurtig og effektiv måde at komme i gang med at træne på og styrke din sundhed. Det eneste, du behøver for at komme i gang, er et par løbesko!

Kvinde, der løber.

Du kan nå langt med din løbeform på blot et par måneder.

© iStock

Få en god start i løbeskoene

Derfor skal du løbe

Løb er en simpel, hurtig og effektiv måde at komme i gang med at træne på og styrke din sundhed. Næsten alle kan løbe, og det eneste, du behøver, er et par løbesko.

Din kondition bliver forbedret meget hurtigt, når du begynder at løbe, og hele din krop aktiveres undervejs. Desuden vil du opleve, at løb gør dig i bedre humør.

Sådan kommer du igang

Du kan vælge at løbe indendørs på løbebånd, når vejret er skidt, men det er allermest motiverende at løbe udenfor og få en naturoplevelse på samme tid.

Skynd dig langsomt, når du starter op med løb. Skift mellem gang og langsomt løb i starten – for eksempel fem minutters gang og et minuts løb. I stedet for at tænke over, hvor meget du løber, så fokusér i stedet på den samlede tid, du er ude at røre dig. Husk desuden altid at varme op.

Det kan være nok med rask gang, som langsomt går over i roligt løb. Og træn maksimalt 15-20 minutter 2-3 gange om ugen i starten. Efter et par uger kan du gradvist øge den tid, du løber, og i stedet gå lidt mindre.

Du kan finde alle vores løbe-programmer lige her

Alt det kan du nå

På en måned

  • Når du har trænet regelmæssigt med løbe-gå-metoden to til tre gange om ugen i tre til fire uger, kan du gøre pauserne, hvor du er nede at gå, kortere og kortere.
  • Efterhånden vil du kunne løbe i 20-30 minutter i træk uden nogen pauser overhovedet.

På tre måneder

  • Hvis du træner regelmæssigt, kan du på under tre måneder nå op på at løbe fem kilometer i træk uden pause. Du er med andre ord blevet en løber.
  • Næste udfordring kan være at forsøge at løbe hurtigere. Eller måske et motionsløb kunne være en sjov og motiverende udfordring for dig nu.

På et år

  • At være i stand til at gennemføre et 10-kilometers løb eller en halvmaraton er en drøm for mange. Den drøm kan gå i opfyldelse, hvis du løbetræner i et år. Det tager et sted mellem 6 og 12 måneder at nå så langt.
  • Efterhånden som du kommer i bedre form, vil du kunne træne efter et program, der sørger for afveksling i dine løbeture. Det gør kun træningen endnu sjovere.
    Mest læste lige nu
    Motivation til vægttab

    Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

    Sundhed

    Hvorfor kan jeg ikke kende forskel på højre og venstre?

    Søvn

    7 effektive tips, der tackler tankemylder

    Styrketræningsøvelser

    Få stærke ben med I FORMs julekalender

    Styrketræning

    Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

    Skønhed

    Dermatologens 10 bedste tips til en sund hud

    Forebyggelse

    8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

    Styrketræningsøvelser

    1. december

    Kalorieforbrænding

    BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

    5 km løbeprogram

    PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

    Mere om Løb
    Løb

    Kan 1 kilometer om dagen gøre dig til løber?

    Løb

    6 styrkeøvelser, der gør dig til en bedre løber

    Løb

    Sådan får du de bedste løbeture i sommervarmen

    Annonce

    Sådan kan du bruge gadgets til få mere ud af din træning

    Løb

    Hvilken app skal du løbe med, når Endomondo lukker?

    Løb

    Er det bedst at løbe hurtigt eller langt?

    Løb

    Opmål din løberute med I FORMs ruteplanner

    Løb

    Løbebånd – sådan bruger du det bedst

    Løb

    Kvinder løber fra mændene

    Løb

    Så nemt effektiviserer du dit løb

    Løb

    Alt du bør vide om løb

    Newsletter background
    I FORM anbefaler
    Superfood

    Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

    Forebyggelse

    Derfor er sauna så sundt

    Psykologi

    Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

    Om I FORM

    Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

    Forebyggelse

    Skal du være bekymret for nattesved?

    Flad mave

    Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

    Træning

    Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

    Psykologi

    Depressions-test: Er du mere end bare trist?

    Styrketræning

    Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

    Styrketræning

    Farvel fedt, hej muskler