6 tips til en glad løbetur

Gode tips til en glad og succesfuld løbetur, så du kommer ud at løbe, selv når du er træt.

25. marts 2013 af I FORM

1. Glem alt om, hvad der står i dit løbeprogram. Hvis du føler dig træt og ugidelig, så er dagen ikke til hårde intervaller, GPS-ure og kilometerkrav. Løb stille og roligt, nyd turen, den friske luft og udsigten. I dag skal du ikke måles!

2. Hvem vil med dig ud? Dit snakkesalige barn på en cykel? Din nabo? Eller din veninde, der har snakket om, at hun gerne vil i gang med at løbe? Forsøg gerne at lokke med en, der ikke løber helt så godt og hurtigt som du. Så får du automatisk lidt overskud foræret – og inspirerer samtidig en anden til at få løbet lidt mere.

3. Brug din rute efter humør. Du kan vælge at løbe en helt ny rute, så du får variation og oplevelse. Løb hen for at se en smuk gade i byen, den nye skulptur i parken,
eller tag i skoven. Du kan også vælge den rute, du kender allerbedst. Den føles ofte kortere, fordi du kender hver en fornemmelse på vejen. Den giver dig også bedst mulighed for at slå autopiloten til, så du kan underholde dig selv med flyvske tanker undervejs.

4. Hvis du får løbet lidt energi ind i kroppen undervejs (som du ved, sker det tit, når først man er af sted), kan du vælge at lave lidt fartleg, hvor du sætter tempoet op efter lyst og overskud. Du kan også snuppe et par sprint, som ganske vist er hårde, men ikke kræver den store udholdenhed mentalt. Tekniktræning som gadedrengeløb, høje knæløft, spark til numsen osv. er også humørgivende kvalitetstræning, der er mere sjovt end opslidende! Variationen og de små pauser undervejs vil gøre dig glad.

5. Hvis de første råd ikke gør dig rigtig komfortabel i løbeskoene, så drop tanken om at tage på en “rigtig” løbetur, og find på noget andet, der er lidt løbelignende. Tag ungerne med ud for at spille bold i haven, hop en tur på trampolinen, eller sjip på terrassen. Nogle gange kan det være ganske motiverende at sige til sig selv, at man ikke engang behøver at tage hjemmefra for at få trænet.

6. Hvis du generelt har svært ved at nyde løbet, så prøv at melde dig i en løbeklub – og træn med et hold, der passer til dit niveau. Det giver rigtig meget energi at løbe i en flok, og intervaller gør ikke nær så ondt, når man kan sige “av” til hinanden. Fald ikke for fristelsen til at løbe på et hold, der er lidt for hardcore. Det gør det bare surt.

Sådan kommer du ALTID ud at løbe

Egentlig er du typen, der løber, men lige i dag har du faktisk ondt i hovedet, og i går var du superstresset. Men i morgen SÅ starter du - hvis det altså ikke lige regner…..

Spænder dine dårlige undskyldninger ben for dine løbedrømme, så har vi et forslag til dig.

For det første; Motion er ikke noget, du gør MOD dig selv, men FOR dig selv. Manglende energi, hovedpine og stress forsvinder ikke efter en aften på sofaen. Men en rask løbetur rundt i kvarteret med frisk luft i ansigtet og din yndlingsmusik i ørerne giver dig et pusterum, der er dit helt alene. Her kan du lade batterierne op og slippe dagens bekymringer - og du behøver ikke løbe et halvmarathon for at mærke effekten.

For det andet; Kan du kun løbe på vindstille, solbeskinnede dage, er der ikke mange løbedage på vores breddegrader. Så husk, at der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning og lige nu får du en træningstrøje fra Craft sammen med 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto (i alt 198,50 kr.).

Ja tak, jeg vil i gang med at løbe nu!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler