Førstehjælp - når du møder muren

Du ramler sjældent ind i muren og den totale træthed, uden at kroppen har advaret dig først. Se her, hvordan du kan reagere på de signaler, kroppen sender, så du kan blive ved lidt længere.

Muren møder du typisk omkring de 30 km.

© iSock

1. advarsel

Benene er tunge som bly, og det føles umuligt at flytte dem mere. Du kan heller ikke helt koncentrere dig.

Førstehjælp:

På dette stadie kan du stadig redde dig selv. Tag især de mentale teknikker til hjælp – og sørg for, at du har drukket nok. Snup evt. lidt ekstra kulhydrat.

2. advarsel

Irritation og humørdyk melder sig. Måske også koldsved, rysten, kraftig sult eller tab af appetit.

Førstehjælp:

Stop op, og drik energidrik. Koldsved kan være tegn på både dehydrering og blodsukkerdyk. Lav bittesmå delmål, og sæt evt. farten lidt ned for at komme tilbage på sporet.

3. advarsel

Musklerne lukker helt ned, og du kan ikke presse mere indsats ud af dem. Du udvikler tunnelsyn, svimmelhed og potentielt også kvalme.

Førstehjælp:

Nu er du nået derud, hvor du ikke har godt af at komme. Stop. Du er en erfaring rigere og skal nok komme igennem næste gang.

LÆS OGSÅ: 7 mærkelige tegn på, at du er dehydreret

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background