Kvinde løber på en vej om morgenen.

Få den bedste start på dit liv som løber ved at følge disse enkle løbetips. 

© iStock

3 fejl, alle løbere begår

Lær af de andres fejl, og bliv både en bedre og gladere løber.

15. marts 2017 af Inge Eriksen

Hvorfor begå de samme fejl, som alle andre, der starter med at løbe? Undgå de værste begynderfejl ved at følge disse råd..

1. Du lægger for hårdt ud

Tålmodighed er en dyd – også når du skal opbygge en løbeform. Din kondition forbedres hurtigt, men dine muskler, led og sener tager tid om at blive stærke nok til at klare den nye belastning. Giver du dem ikke det, risikerer du skader.

Tip: Følg et løbeprogram i stedet for bare at løbe som du selv synes. En tommelfingerregel siger, at du kan øge din løbedistance med 10 procent om ugen. Løber du 5 km i alt den første uge, må du altså øge med 0,5 km næste uge.

2. Du træner for hårdt på hviledage

Dagen efter en lang løbetur er det vigtigt, at kroppen får lov til at restituere. Dette er især vigtigt, hvis du er over 40 år, for jo ældre du er, jo længere tid tager kroppen om at blive klar igen.

Tip: Er du i god form, er en lille luntetur ok, men ellers kan du gå en tur, cykle eller svømme – hvis det altså er fuldstændig umuligt for dig at holde stængerne i ro.


3. Du fokuserer for meget på fart

Fart er godt, og selvom du kun bliver hurtigere, hvis du presser dig selv, behøver du ikke at sætte rekord hver eneste gang. Dén hastighed, der fx kan føles fin på en kølig,vindstille dag, kan føles helt umenneskelig på en varm, solrig dag.

Tip: Lyt til din krop. Er din krop træt, så lad pulsuret blive hjemme og lad din krop bestemme farten. Har du derimod gode ben, er det i dag, du skal forsøge at sætte ny rekord.

Kilde: Runner’s World

Sådan kommer du ALTID ud at løbe

Egentlig er du typen, der løber, men lige i dag har du faktisk ondt i hovedet, og i går var du superstresset. Men i morgen SÅ starter du - hvis det altså ikke lige regner…..

Spænder dine dårlige undskyldninger ben for dine løbedrømme, så har vi et forslag til dig.

For det første; Motion er ikke noget du gør MOD dig selv, men FOR dig selv. Manglende energi, hovedpine og stress forsvinder ikke efter en aften på sofaen: Men en rask løbetur rundt i kvarteret med frisk luft i ansigtet og din yndlingsmusik i ørerne giver dig et pusterum, der er dit helt alene. Her kan du lade batterierne op og slippe dagens bekymringer - og du behøver ikke løbe et halvmarathon for at mærke effekten.

For det andet; Kan du kun løbe på vindstille, solbeskinnede dage, er der ikke mange løbedage på vores breddegrader. Så husk, at der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning og lige nu får du en løbejakke fra Diadora sammen med 4 numre af I FORM OG et gavekort på 400 kr til Diadora for kun 149,- kr plus porto.

Ja tak, jeg vil i gang med at løbe nu!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler