Hvilke intervaller er bedst til 5 km?

Jeg ved, jeg skal løbe intervaller for at blive hurtig, men hvilke er bedst til en hurtig 5-km?

Pyramideintervaller er lettere at overskue, fordi de bliver kortere mod slutningen. Se forklaring længere nede på siden.

SVAR: De bedste intervaller er dem, du får løbet. Så først og fremmest skal du lede efter intervaller, som føles overskuelige og sjove nok til, at de motiverer dig til at løbe dem tit. Det vigtigste er, at du får presset dig selv, så du bliver rigtig forpustet og er stort set brugt op, når du har taget det antal intervaller, du har bestemt dig for.

Et godt interval for en 5-km kan være relativt korte pyramideintervaller, hvor du udfordrer musklerne kort, men hårdt. Det træner både din kondition og dine musklers evne til at arbejde effektivt. Pyramiden er desuden god, fordi det mentalt er rart at tænke på, at de hårde intervaller bliver kortere og kortere, når du er ved at være træt. Løb en pyramide en eller to gange om ugen.

Pyramideintervaller

  • Du skal løbe i alt 9 intervaller, men i varieret længde.
  • Hold så højt et tempo som muligt.

  • Tallene viser, hvor mange sekunder hvert interval skal vare.

  • Hold et minuts pause mellem hvert interval.

LÆS OGSÅ: 4 x intervalture for let øvede

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background