Hvilke intervaller er bedst til 5 km?

Jeg ved, jeg skal løbe intervaller for at blive hurtig, men hvilke er bedst til en hurtig 5-km?

Pyramideintervaller er lettere at overskue, fordi de bliver kortere mod slutningen. Se forklaring længere nede på siden.

SVAR: De bedste intervaller er dem, du får løbet. Så først og fremmest skal du lede efter intervaller, som føles overskuelige og sjove nok til, at de motiverer dig til at løbe dem tit. Det vigtigste er, at du får presset dig selv, så du bliver rigtig forpustet og er stort set brugt op, når du har taget det antal intervaller, du har bestemt dig for.

Et godt interval for en 5-km kan være relativt korte pyramideintervaller, hvor du udfordrer musklerne kort, men hårdt. Det træner både din kondition og dine musklers evne til at arbejde effektivt. Pyramiden er desuden god, fordi det mentalt er rart at tænke på, at de hårde intervaller bliver kortere og kortere, når du er ved at være træt. Løb en pyramide en eller to gange om ugen.

Pyramideintervaller

  • Du skal løbe i alt 9 intervaller, men i varieret længde.
  • Hold så højt et tempo som muligt.

  • Tallene viser, hvor mange sekunder hvert interval skal vare.

  • Hold et minuts pause mellem hvert interval.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background