Hvor mange gange om ugen skal jeg træne?

Jeg vil bruge ca. to timer om ugen på motion. Hvordan fordeler jeg tiden bedst. Skal jeg træne 15 minutter hver dag eller 1 time to gange om ugen?

Eksperten svarer

Det kommer lidt an på, hvad du vil med din træning. Hvis du vil sætte skub i din generelle sundhed, viser undersøgelser, at den daglige motion er guf for kredsløbet. Et lille træningspas hver dag vil være fint. Ønsker du både at pleje din sundhed og at forbedre din form, er det dog ikke helt nok.

For at forbedre din form må du presse pulsen i vejret et par gange om ugen, og det kan du ikke nå på et kvarter. Det tager ca. en halv time at varme op, gennemføre en træning, der presser pulsen op i den røde zone, og trappe ned til sidst. Men du behøver kun at gøre det to gange om ugen.

Sådan fordeler du mest effektivt de to timer

  • Planlæg et intensivt træningspas på mindst en halv time et par gange om ugen. For at få mest udbytte af den tid, du bruger med pulsen i vejret, kan du med fordel tænke i intervaltræning. 10-20 ultrakorte intervaller a 30 sekunder, adskilt af lige så korte pauser, er virkelig noget, der rykker ved formen.
  • Suppler de to intensive træningspas med fire ugentlige ”dryp” a 15 minutter, hvor du laver nogle styrkeøvelser for kropskernen, benene og overkroppen, går en rask lille tur eller lægger en ekstra sløjfe på cykelturen til og fra arbejde.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background