Hvordan restituerer jeg efter hård cykeltræning?

Cykling er den perfekte træning for mig, og jeg elsker at give den gas i pedalerne. Hvordan bliver jeg hurtigt klar igen?

Læg dig ned på gulvet med benene op ad en væg. For hver time, du har trænet, ligger du i 5 minutter.

Eksperten svarer

Du kan gøre en hel del, der hjælper din krop til at restituere i en fart – også selv om du ikke har hele dagen til rådighed til træning og optimal hvile eller har din egen private massør derhjemme.

3 gode råd til hurtig restituering

  • Spis noget. De første 20 minutter efter træning er vigtige, for her har næringsstofferne særligt let ved at trænge ud til musklerne. Sørg for at få godt med både protein og kulhydrater.
  • Løft benene. Har du mulighed for at synke ned i en sofa i en times tid og have benene løftet højere op end dit hjerte, er det super. Er det ikke muligt, så læg dig nogle minutter på noget blødt på gulvet med benene op ad en væg.
  • Tag cyklen på arbejde. Dagen efter en lang træningstur kan du med fordel cykle på arbejde, hvis du har cirka en halv times rolig kørsel derhen. Kør i lave gear, og undgå at presse dig selv. Det handler udelukkende om at rulle en kort tur på 30-45 minutter og øge blodcirkulationen i de ømme muskler.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background