Hvordan restituerer jeg efter hård cykeltræning?

Cykling er den perfekte træning for mig, og jeg elsker at give den gas i pedalerne. Hvordan bliver jeg hurtigt klar igen?

Læg dig ned på gulvet med benene op ad en væg. For hver time, du har trænet, ligger du i 5 minutter.

Eksperten svarer

Du kan gøre en hel del, der hjælper din krop til at restituere i en fart – også selv om du ikke har hele dagen til rådighed til træning og optimal hvile eller har din egen private massør derhjemme.

3 gode råd til hurtig restituering

  • Spis noget. De første 20 minutter efter træning er vigtige, for her har næringsstofferne særligt let ved at trænge ud til musklerne. Sørg for at få godt med både protein og kulhydrater.
  • Løft benene. Har du mulighed for at synke ned i en sofa i en times tid og have benene løftet højere op end dit hjerte, er det super. Er det ikke muligt, så læg dig nogle minutter på noget blødt på gulvet med benene op ad en væg.
  • Tag cyklen på arbejde. Dagen efter en lang træningstur kan du med fordel cykle på arbejde, hvis du har cirka en halv times rolig kørsel derhen. Kør i lave gear, og undgå at presse dig selv. Det handler udelukkende om at rulle en kort tur på 30-45 minutter og øge blodcirkulationen i de ømme muskler.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background