Dame, der sover på printer

Det er helt naturligt at føle trang til en morfar efter frokostpausen

© iStock

Derfor sover du ekstra godt midt på dagen

Får du også lyst til en lur midt på dagen? Læs her, hvorfor og hvor længe, det er bedst at sove.

27. august 2017 af Irene Brøndum

Gaaab… Trænger du også gevaldigt til en kop kaffe efter frokostpausen? Du er ikke alene. Trangen til en morfar midt på dagen er ifølge søvnforskere et indbygget biologisk behov hos rigtigt mange af os – og et led i den normale døgnrytme. De fleste af os ville faktisk nuppe en eftermiddagslur, hvis vi fik muligheden for det.

Lige fra vi står op om morgenen begynder vi faktisk at producere stoffer, der gør os døsige. Først på dagen modvirkes disse stoffer dog af vores naturlige døgnrytme, der fortæller os, at det er tid til at være aktive.

Lige over middag begynder døgnrytmen dog at slække på sin aktivitet, så mængden af det søvndyssende hormon melatonin også stiger, og det er altså derfor, vi får gevaldigt tunge øjenlåg og har meget let ved at falde i søvn på lige det tidspunkt.

Den perfekte siesta

En eftermiddagslur er gunstigt for både humøret, stressniveauet og din præstationsevne. Men kun hvis du holder den kort. Tyve minutter vil være passende for de fleste. Det vil nemlig få mængden af søvnhormon til at falde, så du igen er klar på dagens opgaver.

Sover du mere end en halv time, risikerer du at blive fanget i søvnens garn og føle dig mere groggy end frisk, når du vågner. Desuden kan en lang lur i dagtimerne gå ud over din nattesøvn. Særligt, hvis den ligger sidst på eftermiddagen. 

I FORM anbefaler:

Få styr på din søvn med Active Fit Tracker

En god nattesøvn er afgørende for hele din sundhed. Men hvor godt sover du egentlig? Et aktivitetsur kan give dig svaret!
Et aktivitetsur som denne Active Fit Tracker kan bl.a. måle, hvor mange timers dyb og let søvn, du får, og føre komplet dagbog over din søvn.

Selv om vi godt ved, at god nattesøvn betyder alverden for vores sundhed og energiniveau, er der mange af os, der ikke helt har styr på, om vi egentlig sover godt – og længe nok – om natten.

Får du nok søvn? Og er kvaliteten af din søvn ok? Med aktivitetsuret Active Fit Tracker kan du få helt styr på det.

Få aktivitetsur med søvnanalyse til rabat-pris!

Lige nu kan du få aktivitetsuret Active Fit Tracker sammen med dit nye I FORM-abonnement.

Uret registrerer natten igennem, hvor uroligt eller dybt du sover. Og det registrerer det hele – i modsætning til fx de søvn-apps, du kan få til din mobil, som kræver, at mobilen ligger lige under din hovedpude hele natten for, at de kan følge med i din søvn. Active Fit Trackeren synkroniserer trådløst med app’en på din mobil, hvor du har et komplet overblik over din søvn.

Ud over at kunne holde styr på din søvn, har trackeren bl.a. også disse funktioner:
  • Skridttæller – tæller alle dine skridt – hele dagen
  • Pulsmåler – tjekker og husker din puls døgnet rundt.
  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.
  • Notifikationer – uret vibrerer diskret, når du får et opkald, SMS eller notifikation på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – uret kan indstilles til at vibrere, når du har siddet stille for længe.
  • Almindeligt ur – med alarmfunktion, i enkelt og feminint design og behageligt at have på.

Active Fit Trackeren har en værdi af 700 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer 861 kroner!

SE TILBUD: Active Fit Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se hvad din nye Active Fit Tracker kan:

Active Fit Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler