Ømme skinneben?

Får du så ondt i dine skinneben, når du går og løber, at du må stoppe. Hvad kan du gøre? Få svaret fra I FORMs træningsekspert.

7. november 2012 af I FORM

Skinnebensbetændelse opstår typisk, hvis du gennem en længere periode har trænet for meget eller for hårdt, for så overbelaster du dine muskler og sener.

Hvis du oven i det også pronerer (løber lidt indad eller udad på fødderne), så er risikoen for betændelse desværre stor. Skinnebensbetændelse sætter sig ofte som ømhed på den nederste del af skinnebenet, og den skyldes en irritation i overfladen på grund af for mange træk dér, hvor musklerne hæfter til knoglehinden.

Trækkene opstår, hver gang din fod falder frem, når du sætter af på jorden, og musklerne så holder igen for at bremse faldet. Også de konstante stød op gennem underbenet kan overbelaste muskler og sener, så betændelsen opstår.

Du kan forebygge betændelsen ved at varme grundigt op, købe gode løbesko, der passer til din fod og løbestil, samt skrue forsigtigt op for mængden og styrken af din træning. Det handler også om at være stærk nok, så styrketræning er også vigtigt!

Men nu hvor skaden allerede er opstået, gælder det om at holde en løbepause, til ømheden er forsvundet, samt spise en antiinflammatorisk kost med masser af frugt og grønt, fede fisk og sunde olier.

Blid massage på skadeområdet kan muligvis fremskynde helbredelsen. Selv når smerten er forsvundet, skal du passe på og kun forsigtigt trappe træningen op, så du ikke irriterer betændelsen yderligere.

LÆS OGSÅ: Sådan behandler du skinnebensbetændelse 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler