Dårlige vaner


© Jakob Helbig

Bliv fri af din afhængighed

Spiser du for meget sukker, sidder du for meget med mobilen, eller drikker du for meget sodavand? Uanset hvilken afhængighed du har, får du her hjælp til at blive fri af den.

20. juni 2019 af Jeanette Linder

Sådan nulstiller du din afhængighed

Det er ikke så underligt, hvis din sukkertrang eller dit mobilforbrug kan føles lige så ude af kontrol som en alkoholikers jagt efter næste rus. Hvad end du er afhængig af vin, sukker, træning, heroin eller spil, sker der nemlig det samme i hjernen.

Uanset hvilken afhængighed du gerne vil ud af, får du her fem råd, der kan hjælpe dig godt på vej.

5 tips til at gøre op med din afhængighed

1. Forstå dit misbrug

Du bliver ikke afhængig af noget, medmindre du har en god grund. Derfor handler det først og fremmest om at grave dybt i dig selv og finde frem til, hvorfor afhængigheden overhovedet er kommet til at fylde så meget. Samt anerkende, at den spiller så vigtig en rolle i dit liv og ikke bare forsvinder med et fingerknips. På den måde bliver det lettere at gribe afvænningen bedst muligt an.

2. Undgå risikosituationer

Hvis du ved, der er større risiko for at ryge, når du drikker, er det oplagt at skære ned på alkoholen. Hvis det er mobilen, der er problemet, så slå alle notifikationer fra, og læg den i et andet rum, når du skal sove eller spise middag. Det gælder om at ændre miljø og så vidt muligt undgå situationer, der trigger din afhængighed.


Fra vane til afhængighed

Mange af hverdagens fristelser – fra slik og alkohol til mobiltelefoner – kan risikere at udvikle sig til en afhængighed.


3. Skriv fordele og ulemper ned

Ofte ved du godt, at din afhængighed har negative konsekvenser, men de bliver let overskygget af den voldsomme trang. Derfor kan det at skrive fordele og ulemper ned skærpe dit blik for konsekvenserne og de positive effekter ved at stoppe misbruget. En anden metode er at sætte de kort- og langsigtede konsekvenser op over for hinanden. Fx kan det virke positivt her og nu at gå amok i sukker, fordi det dæmper dine negative følelser. Men på sigt giver det dig følelsen at være en fiasko, mangle rygrad osv. Opvejer de kortsigtede gevinster så virkelig de langsigtede konsekvenser?

4. Udfyld tomrummet

Det er svært at finde motivationen til at slippe en afhængighed, hvis du føler, at dit liv ikke giver mening uden. Læg derfor en plan for, hvad der kan erstatte tomrummet. Kast dig over en ny – eller gammel – hobby, lav aftaler med vennerne, og hav frugt eller andre sunde alternativer klar, hvis rastløsheden og måske trangen til at snacke melder sig.

5. Få hjælp udefra

Hvis afhængigheden har fået et meget stærkt tag i dig, kan det være en god idé at søge hjælp udefra til at slippe den. Der findes en række behandlingstilbud rundt om i landet, som hjælper med alt lige fra alkoholmisbrug til spilafhængighed og købemani. Behandlingen foregår ofte ambulant, hvor du møder op til samtaler og terapi et bestemt antal gange om måneden. 

Mobilafhængighed


© Jakob Helbig

Smartphones og sociale medier har skabt helt nye former for afhængighed. Det skønnes, at hver 10. dansker tjekker sin mobil mellem 50 og 100 gange om dagen.

Er du en af dem, som ofte tjekker sin mobil, og vil du finde ud af, om du er afhængig af det? Så tag vores test.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler